Stenbocksskolan Bild
  • Startsida
    • Inlämningar
    • Peters schema
    • Claes schema
    • Ämnesspecifika begrepp
    • Upphovsrätt >
      • Datainspektionen
      • Creative Commons – Hur fungerar det?
      • Upphovsrättsguide för lärare – Bild
      • Upphovsrättsguide för lärare – film
      • Upphovsrättsguide för lärare – Internet
    • Fria bilder
  • Bloggen
  • Läroplan
    • Varför?
    • Bildämnets syfte
    • Centralt innehåll
    • Betygskriterier
    • Bedömning
    • Utvecklingsmöjligheter
    • Läroplan grundsärskolan
  • 11 G
  • Uppgifter
    • Årskurs 7 >
      • Bildmapp
      • Pixlr E - Chromebook
      • Färglära >
        • Gråskalan
        • Färgcirkel >
          • NCS – Ett färgsystem
        • Färgtriangel
        • Motsatsfärg
        • Tillämpning: Kamouflageuppgift Höstlöv
      • Teckning >
        • Teckna gråskalan
        • Teckna ansikte
        • Teckna med höger hjärnhalva
        • Människan proportioner
      • Street Art 1
      • Street Art Digital 2
      • Serie
      • Valaffisch
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Photofiltre - PC
    • Årskurs 8 >
      • Tvåpunktsperspektiv - Framtidshus
      • Digitalt bokomslag
      • Reklam
      • Återanvändning – Collage
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Valaffisch
    • Årskurs 9 >
      • Skivomslag
      • Bildanalys
      • Parafras
      • Layout-arbete
      • Filmen om mig
      • Träduppgift
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Valaffisch
    • Extrauppgifter
    • Stenbocken >
      • Gråskalan
      • Färgcirkel
      • Form
      • Collage
    • Elevens val
  • Peters bildskola
    • Texter
    • Teckning >
      • Teckna ansikte
      • Teckna gråskala
      • Teckna med höger hjärnhalva
    • Färglära >
      • Färgcirkel
      • Gråskala
    • Perspektiv
    • Pixlr
    • Photofiltre >
      • Instruktionsfilmer
      • Manual
    • Systemkamera
  • Elevexempel
    • Tecknarskolan Åk 7 >
      • 2016
    • Star Digital Åk 7 >
      • 2019
    • Serie Åk 7 >
      • 2017
    • Bildmapp Åk 7 >
      • 2018
    • Bildmapp Hållbar Utveckling Åk 7 >
      • 2020
    • Street Art Åk 7 >
      • 2016 >
        • Bedömning
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Reklam Åk 8 >
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
    • Digitala Bokomslag Åk 8 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
      • Kvalitet
    • Hus Tvåpunktsperspektiv Åk 8 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
      • 2022
    • Valaffischer Åk 8 >
      • 2014
    • Collage Åk 8 >
      • 2016 Hantverksmässigt
      • 2017 Hantverksmässigt
      • 2018 Hantverksmässigt
      • 2019 Hantverksmässigt
      • 2020 Digitalt
    • Skivomslag Åk 9 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Layout-arbete Åk 9 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2019
    • Digital parafras Åk 9 >
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
    • Träd-Slutuppgift Åk 9 >
      • 2016
      • 2017
      • 2019
    • Återanvändning Åk 9 >
      • 2014
      • 2016
    • Filmen om mig Åk 9 >
      • 2015
      • 2016
    • Bildanalys Åk 9 >
      • 2017
    • Krönikebild Åk 9 >
      • 2020
    • Stenbocken
  • Övrigt
    • Förstelärarbloggen
    • Läslyftet
    • BFL
    • Projekt/Teman >
      • Land Art, åk 7, 2014
      • Åk 7 Fototävling vt-2014
      • Comeniusprojekt 2010-2012
    • Konst >
      • Samtidskonst
      • Peter Waldenström Konstnär >
        • Recension
        • Skulptur
        • I biologilärarnas materielrum

Peter Waldenström

Ett av mina uppdrag som förstelärare på Stenbocksskolan (7-9) i Ulricehamn är att visa på möjligheter och inspirera till ämnesövergripande undervisning med inriktning mot estetiska lärprocesser i ämneslaget, arbetslaget och i de estetiska ämnena. Särskilt viktiga är de större kunskapsområdena för att öka elevens förståelse och möjligheter att se större helheter. 

Ambitionen är att skapa någon form av mötesplats där praktiskt/estetiska ämnen kan hitta samarbetsformer med eller utan de teoretiska ämnena. I bloggen samlar jag tankar och idéer, egna och andras.

peter.waldenstrom@ulricehamn.se

Kreativitet

19/1/2023

0 Kommentarer

 
Därför är skapandet nödvändigt i skolan. En viktig och intressant artikel skriven av hjärnforskaren Fredrik Ullén.
0 Kommentarer

Ämnesövergripande

16/10/2022

 
Eleverna på Stenbocken har jobbat ämnesövergripande när de gjort sina valaffischer. I Samhällskunskap har eleverna arbetat med demokrati och fria val. I Bild har eleverna med bild och text lyft partiers olika vallöften.
Picture

Teorifokus

24/2/2022

0 Kommentarer

 
Bild
För mycket teori i grundskolan slår ut elever. Intressant artikel:

https://www.lararen.se/praktisk-estetiska-amnen/kursplaner/allt-fokus-pa-teori-slar-ut-elever?

Även mycket teori i de estiskt/praktiska ämnena. Intressant artikel:

https://www.lararen.se/praktisk-estetiska-amnen/kursplaner/teoriinnehallet-i-de-praktisk-estetiska-amnena-svammar-
0 Kommentarer

Framtidshus - Hållbar Utveckling

20/11/2021

0 Kommentarer

 
Nu visar åttorna sina framtidshus på Eleven Gallery. De har funderat över materialval, energiförbrukning, odling m.m.
Bild
0 Kommentarer

Kuben

28/9/2021

0 Kommentarer

 
Skulpturprojektet "Kuben" börjar ta form. Estetlärarna lägger grunden till den ämnesövergripande skulpturen med processen i fokus. En lyckad halvdag med teori och praktik. 
Bild
Bild
Bild
Bild
0 Kommentarer

Skulptur

17/8/2021

0 Kommentarer

 
Estetlärarna satsar det här läsåret på att bygga en skulptur tillsammans med eleverna. Tanken är att samtliga estetiska ämnen ska vara involverade och att grundformen är kuben som varieras, vrids, ändras och återkommer. Kanske med återvinningstema där processen är central. Fundamentet är på plats och brainstorming pågår.
Bild
Bild
Bild
0 Kommentarer

Bildskärm

16/6/2021

0 Kommentarer

 
Bild
Bild
Äntligen är bildskärmen på plats, en 75:tummare i Eleven Gallery. Nu kan eleverna hämta inspiration och se kvalitéer även när det gäller digitala elevarbeten.
0 Kommentarer

bortpriotering

18/5/2021

0 Kommentarer

 
En viktig artikel av Bildlärarnas Riksförening i Dagens Arena om vikten av det estetiska ämnena och varför de inte ska bortprioriteras.

Här är en till: Bild i skolan

0 Kommentarer

Premiärutställning Eleven Gallery

7/2/2021

0 Kommentarer

 
Med fokus på hållbar utveckling har eleverna på Stenbocken byggt fantasifulla framtidshus och åttorna har tecknat hus i tvåpunktsperspektiv. I Teknik har eleverna i åk 7 byggt bilar som ska kunna rulla en viss sträcka med precision. Niorna visar skivomslag i vinylstorlek (33 rpm).
0 Kommentarer

Bildtimmar

26/1/2021

0 Kommentarer

 
Bildundervisningen ska minska på högstadiet! "Speglar samhällets syn på ämnet". Läs artikel!
Bild
0 Kommentarer

Framtidshus

30/11/2020

0 Kommentarer

 
Eleverna på Stenbocken har jobbat ämnesövergripande och byggt framtidshus med inriktning mot hållbar utveckling. Fantasin har flödat, solceller, husbåt, odling, prideflagga m.m.
Bild
Bild
0 Kommentarer

Eleven Gallery

19/11/2020

0 Kommentarer

 
Etapp 1 är nu färdigt på nya Eleven Gallery. Ett galleri för de estetiska ämnena, gärna ämnesövergripande tillsammans med andra ämnen.
Snart dags för första utställningen! Inga festligheter är planerade under rådande omständigheter.
0 Kommentarer

Debatt

1/11/2020

0 Kommentarer

 
"Synen på skolans uppdrag är bred och omfattar olika kunskapsformer …" Debattinlägg av slöjdläraren Oskar Larsson.
0 Kommentarer

Estetlärarträff

1/11/2020

0 Kommentarer

 
Det nya elevgalleriet på Annexet tar form, förmiddagen ägnades åt att måla väggar och skåp i samma färg som väggarna i 1700-talsrummet på nyrenoverade Nationalmuseum. Själv fick jag kasta in handduken på grund av förkylningssymtom. "Make Annexet great again!!" Bra jobbat!
Bild
Bild
Bild
Bild
0 Kommentarer

Hållbar Utveckling Åk 7

2/10/2020

0 Kommentarer

 
Vecka 37 och 38 jobbade åk 7 med Hållbar Utveckling i ämnena teknik, slöjd, bild och musik. I bild gjorde eleverna bilder på sina bildmappar med återanvänt papper som tapet, tidningar mm. På musiklektionerna skrev eleverna nya texter till låtar. I teknik tillverkades affischer om hållbar utveckling som t.ex. handlar om plastavfall och återanvändning. I slöjden skapades bilder med tovningsteknik. Nedan ett litet collage med några elevarbeten.
Bild
0 Kommentarer

Debatt

27/9/2020

0 Kommentarer

 
En viktig artikel i Skolan i Samhället av professor Anette Göthlund som betonar vikten av de estetiska ämnena i ett demokratiskt samhälle.
​

Bild
0 Kommentarer

Estetlärarträff

25/9/2020

0 Kommentarer

 
Bild
Bild
0 Kommentarer

Mejl - Hållbar Utveckling

12/9/2020

0 Kommentarer

 
Bild
0 Kommentarer

Agenda 2030

3/9/2020

0 Kommentarer

 
​En programserie på UR Play som tydliggör Agenda 2030

"År 2015 godtog FN:s medlemsländer "Agenda 2030", en ambitiös plan som fokuserar på att uppnå fyra saker: Att avskaffa extrem fattigdom, att minska ojämlikheter, att främja fred och att lösa klimatkrisen. För att nå dit framtogs 17 mål, de "Globala målen för hållbar utveckling". Serien fokuserar på dessa mål, vad de betyder och vilka insatser som görs för att nå dem."

​Åk 7 är på G!
Bild
0 Kommentarer

PDF WWF

30/8/2020

0 Kommentarer

 
De här sidorna borde samtliga i skolans värld läsa igenom!
lrande-p-hllbar-vg-2019-webb.pdf
File Size: 3993 kb
File Type: pdf
Hämta fil


Vi behöver den stora berättelsen som griper tag:
"
I detta sammanhang skulle en kulturell ansats passa in; att skapa en berättelse som levandegör klimatförändringarna och vad som sker med oss människor och i våra relationer till varandra och det nya samhället. Berättelser som trovärdigt gestaltar världen 50 år framåt i tiden, när vi lever i ett fossilfritt samhälle, när konsumtionssamhället har ersatts av andra kvaliteter, när orättvisor har minskat … men kanske också ett mörkare samhälle, där klimatförändringarna skenar, flyktingströmmarna är gigantiska, krigen frekventa. Dessa berättelser skulle kunna vara i form av litteratur, poesi, dans, video, spoken word, musik och så vidare. Kanske att dessa uttryck kan inspirera, föda nya tankar och motivera så att vi lättare förstår de stora, existentiella frågorna på djupet och kan leva oss in i dem." 

​
0 Kommentarer

Kreativitet LHU

30/8/2020

0 Kommentarer

 
I podden lyfts och diskuteras Skolverkets modul: Kreativitet för hållbar utveckling. 
Världsnaturfonden WWF · WWF - Kreativitet och lärande för hållbar utveckling
Från WWF:s webbsida:
​
"Vi står inför väldiga utmaningar som bland annat sammanfattas i de 17 globala målen. Hur kan man som pedagog tackla dessa på ett konstruktivt sätt? Hur kan kreativitet, skapande och kulturella uttrycksformer förstärka vår förmåga att tänka nytt och innovativt? I denna nya podd för pedagoger och ungdomsledare samtalar Susie Lundegård Broquist och Germund Sellgren, bägge utbildningssamordnare vid WWF, om värdet av kultur och kreativitet. Samtalet varvas med konkreta exempel från en gymnasieskola samt en ungdomsgrupp från Madagaskar"
0 Kommentarer

Mejl

28/8/2020

0 Kommentarer

 
Bild
0 Kommentarer

WWF

27/8/2020

0 Kommentarer

 
Världsnaturfonden nya webbplats innehåller mycket om lärande för hållbar utveckling. Filmen belyser flera aspekter av LHU.
0 Kommentarer

Hållbar utveckling

20/8/2020

0 Kommentarer

 
Skolverket om hållbar utveckling.
Bild
0 Kommentarer

Debatt DN

18/8/2020

0 Kommentarer

 
Bild
Dagens Nyheters ledarredaktion skriver att en del skolämnen behöver mer tid som kan tas från slöjd, musik och bild. De finner stöd i utbildningsministerns uttalande i P4 Extra 14/8 där hon säger att det går att skära bort en eller två timmar från en del ämnen utan att nämna vilka.
0 Kommentarer
<<Föregående

    Kategorier

    All
    Amfiteater
    Ämnesövergripande
    Anne Bamford
    Arbetslag
    Artiklar Tips
    Brainstorming
    Citat
    Debatt
    Eleven Gallery
    Estetiska ämnen
    Filmer
    Hållbar Utveckling
    Matematik
    Skolverket
    Skulptur
    Stenbocken
    Styrdokument
    Teman

    RSS Feed