Sjuorna har jobbat med möbeldesign och gjort skalenliga modeller på stolar.
Flera av niorna väljer att göra sitt slutarbete ämnesövergripande Bild/Slöjd. Elliott visar i sin skulptur hur vi människor behandlar naturen.
Sjuorna har jobbat med möbeldesign och gjort skalenliga modeller på stolar. Därför är skapandet nödvändigt i skolan. En viktig och intressant artikel skriven av hjärnforskaren Fredrik Ullén.
Eleverna på Stenbocken har jobbat ämnesövergripande när de gjort sina valaffischer. I Samhällskunskap har eleverna arbetat med demokrati och fria val. I Bild har eleverna med bild och text lyft partiers olika vallöften.
![]() För mycket teori i grundskolan slår ut elever. Intressant artikel: https://www.lararen.se/praktisk-estetiska-amnen/kursplaner/allt-fokus-pa-teori-slar-ut-elever? Även mycket teori i de estiskt/praktiska ämnena. Intressant artikel:
https://www.lararen.se/praktisk-estetiska-amnen/kursplaner/teoriinnehallet-i-de-praktisk-estetiska-amnena-svammar- Nu visar åttorna sina framtidshus på Eleven Gallery. De har funderat över materialval, energiförbrukning, odling m.m.
Skulpturprojektet "Kuben" börjar ta form. Estetlärarna lägger grunden till den ämnesövergripande skulpturen med processen i fokus. En lyckad halvdag med teori och praktik.
Estetlärarna satsar det här läsåret på att bygga en skulptur tillsammans med eleverna. Tanken är att samtliga estetiska ämnen ska vara involverade och att grundformen är kuben som varieras, vrids, ändras och återkommer. Kanske med återvinningstema där processen är central. Fundamentet är på plats och brainstorming pågår.
Äntligen är bildskärmen på plats, en 75:tummare i Eleven Gallery. Nu kan eleverna hämta inspiration och se kvalitéer även när det gäller digitala elevarbeten.
En viktig artikel av Bildlärarnas Riksförening i Dagens Arena om vikten av det estetiska ämnena och varför de inte ska bortprioriteras.
Här är en till: Bild i skolan
Med fokus på hållbar utveckling har eleverna på Stenbocken byggt fantasifulla framtidshus och åttorna har tecknat hus i tvåpunktsperspektiv. I Teknik har eleverna i åk 7 byggt bilar som ska kunna rulla en viss sträcka med precision. Niorna visar skivomslag i vinylstorlek (33 rpm).
Bildundervisningen ska minska på högstadiet! "Speglar samhällets syn på ämnet". Läs artikel!
Eleverna på Stenbocken har jobbat ämnesövergripande och byggt framtidshus med inriktning mot hållbar utveckling. Fantasin har flödat, solceller, husbåt, odling, prideflagga m.m.
Etapp 1 är nu färdigt på nya Eleven Gallery. Ett galleri för de estetiska ämnena, gärna ämnesövergripande tillsammans med andra ämnen.
Snart dags för första utställningen! Inga festligheter är planerade under rådande omständigheter. "Synen på skolans uppdrag är bred och omfattar olika kunskapsformer …" Debattinlägg av slöjdläraren Oskar Larsson.
Det nya elevgalleriet på Annexet tar form, förmiddagen ägnades åt att måla väggar och skåp i samma färg som väggarna i 1700-talsrummet på nyrenoverade Nationalmuseum. Själv fick jag kasta in handduken på grund av förkylningssymtom. "Make Annexet great again!!" Bra jobbat!
Vecka 37 och 38 jobbade åk 7 med Hållbar Utveckling i ämnena teknik, slöjd, bild och musik. I bild gjorde eleverna bilder på sina bildmappar med återanvänt papper som tapet, tidningar mm. På musiklektionerna skrev eleverna nya texter till låtar. I teknik tillverkades affischer om hållbar utveckling som t.ex. handlar om plastavfall och återanvändning. I slöjden skapades bilder med tovningsteknik. Nedan ett litet collage med några elevarbeten.
En viktig artikel i Skolan i Samhället av professor Anette Göthlund som betonar vikten av de estetiska ämnena i ett demokratiskt samhälle.
En programserie på UR Play som tydliggör Agenda 2030
"År 2015 godtog FN:s medlemsländer "Agenda 2030", en ambitiös plan som fokuserar på att uppnå fyra saker: Att avskaffa extrem fattigdom, att minska ojämlikheter, att främja fred och att lösa klimatkrisen. För att nå dit framtogs 17 mål, de "Globala målen för hållbar utveckling". Serien fokuserar på dessa mål, vad de betyder och vilka insatser som görs för att nå dem." Åk 7 är på G! De här sidorna borde samtliga i skolans värld läsa igenom! ![]()
Vi behöver den stora berättelsen som griper tag: "I detta sammanhang skulle en kulturell ansats passa in; att skapa en berättelse som levandegör klimatförändringarna och vad som sker med oss människor och i våra relationer till varandra och det nya samhället. Berättelser som trovärdigt gestaltar världen 50 år framåt i tiden, när vi lever i ett fossilfritt samhälle, när konsumtionssamhället har ersatts av andra kvaliteter, när orättvisor har minskat … men kanske också ett mörkare samhälle, där klimatförändringarna skenar, flyktingströmmarna är gigantiska, krigen frekventa. Dessa berättelser skulle kunna vara i form av litteratur, poesi, dans, video, spoken word, musik och så vidare. Kanske att dessa uttryck kan inspirera, föda nya tankar och motivera så att vi lättare förstår de stora, existentiella frågorna på djupet och kan leva oss in i dem."
I podden lyfts och diskuteras Skolverkets modul: Kreativitet för hållbar utveckling.
Från WWF:s webbsida:
"Vi står inför väldiga utmaningar som bland annat sammanfattas i de 17 globala målen. Hur kan man som pedagog tackla dessa på ett konstruktivt sätt? Hur kan kreativitet, skapande och kulturella uttrycksformer förstärka vår förmåga att tänka nytt och innovativt? I denna nya podd för pedagoger och ungdomsledare samtalar Susie Lundegård Broquist och Germund Sellgren, bägge utbildningssamordnare vid WWF, om värdet av kultur och kreativitet. Samtalet varvas med konkreta exempel från en gymnasieskola samt en ungdomsgrupp från Madagaskar" Världsnaturfonden nya webbplats innehåller mycket om lärande för hållbar utveckling. Filmen belyser flera aspekter av LHU. |