Introduktion till ämnesövergripande undervisning. Förslag på diskussionsfrågor. Lärande samtal: Vad betyder ämnesövergripande undervisning för dig? Vilka erfarenheter har du? Vilka samarbeten pågår just nu? Vad säger styrdokumenten om ämnesövergripande arbete, läs igenom tillsammans. Hur arbetar vi med de ”övergripande perspektiven” idag? Vilka större kunskapsområden finns utöver de som nämns? Vilka upplever vi som särskilt viktiga på vår skola? Vilka olika begrepp för ämnesövergripande undervisning används? ChatGPT om varför ämnesövergripande undervisning är betydelsefullt ur ett elevperspektiv. Diskutera de olika skälen. Finns det flera? Hur kan vi arbeta ämnesövergripande på vår skola? Diskutera olika metoder/nivåer och dess för- och nackdelar. Vilken roll kan arbetslagen spela? Nu är årshjulen på plats. Titta gärna på några tillsammans och diskutera hur årshjul på olika sätt kan konstrueras för att gynna ämnesövergripande arbete. Behövs en samsyn? Hur kan vi tillsammans utveckla det ämnesövergripande arbetet, på till exempel KU-dagar framöver? So-trädet (se bild). So-ämnena med ett centralt innehåll som i stora delar omfattar de större kunskapsområdena skulle kunna vara stammen i det ämnesövergripande trädet som andra ämnen på olika vis förhåller sig till. Skolinspektionen granskning visar att varannan skola behöver förbättra arbetet med den ämnesövergripande undervisningen. Enligt ChatGpt finns det flera anledningar. Stämmer det med vår skola?
1 Skolans värdegrund och uppdrag
Skolans uppdrag En viktig uppgift för skolan är att ge överblick och sammanhang. I all undervisning är det angeläget att anlägga vissa övergripande perspektiv. Genom ett historiskt perspektiv kan eleverna utveckla en förståelse för samtiden och en beredskap inför framtiden samt utveckla sin förmåga till dynamiskt tänkande. Genom ett miljöperspektiv får de möjligheter både att ta ansvar för den miljö de själva direkt kan påverka och att skaffa sig ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala miljöfrågor. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling. Ett internationellt perspektiv är viktigt för att kunna se den egna verkligheten i ett globalt sammanhang och för att skapa internationell solidaritet samt för att leva i ett samhälle med täta kontakter över kultur- och nationsgränser. Det internationella perspektivet innebär också att utveckla förståelse för den kulturella mångfalden inom landet. Det etiska perspektivet är av betydelse för många av de frågor som tas upp i skolan. Perspektivet ska prägla skolans verksamhet för att ge grund för och främja elevernas förmåga att göra personliga ställningstaganden och agera ansvarsfullt mot sig själva och andra. Skolans uppdrag att främja lärande förutsätter en aktiv diskussion i den enskilda skolan om kunskapsbegrepp, om vad som är viktig kunskap i dag och i framtiden och om hur kunskapsutveckling sker. Olika aspekter på kunskap och lärande är naturliga utgångspunkter i en sådan diskussion. Kunskap är inget entydigt begrepp. Kunskap kommer till uttryck i olika former – såsom fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet – som förutsätter och samspelar med varandra. Skolans arbete måste inriktas på att ge utrymme för olika kunskapsformer och att skapa ett lärande där dessa former balanseras och blir till en helhet. Skolan ska främja elevernas harmoniska utveckling. Detta ska åstadkommas genom en varierad och balanserad sammansättning av innehåll och arbetsformer. Gemensamma erfarenheter och den sociala och kulturella värld som skolan utgör skapar utrymme och förutsättningar för ett lärande och en utveckling där olika kunskapsformer är delar av en helhet 2 Övergripande mål och riktlinjer: 2.2 Kunskaper Riktlinjer: Läraren ska
2.8 Rektorns ansvar: Rektorn har ansvaret för skolans resultat och har, inom givna ramar, ett särskilt ansvar för att:
ChatGPT verkar vara klok som en pudel :)
Ämnesövergripande undervisning är viktig av flera skäl och anses vara en effektiv metod för att främja en holistisk och fördjupad inlärning. Här är några skäl till varför ämnesövergripande undervisning betraktas som betydelsefull:
Sammanfattningsvis möjliggör ämnesövergripande undervisning en mer holistisk syn på kunskap och främjar fördjupad förståelse och tillämpning. Det ger eleverna möjlighet att utveckla en bredare uppsättning färdigheter och förbereder dem för en framtid där integrationen av kunskap från olika områden blir allt viktigare. So-ämnena med ett centralt innehåll som i stora delar omfattar de större kunskapsområdena skulle kunna vara stammen i det ämnesövergripande trädet. En utmaning blir då att utforma årshjul som gynnar ett ämnesövergripande arbetssätt. 2.8 Rektorns ansvar:
Rektorn har ansvaret för skolans resultat och har, inom givna ramar, ett särskilt ansvar för att:
PW
You På nästan varannan granskad skola bedöms att arbetet med ämnesövergripande undervisningen bör förbättras. Skolinspektionen konstaterar att lärarna inte alltid organiserar och genomför arbetet så att eleverna får en möjlighet att arbeta ämnesövergripande och rektor tar inte alltid sitt ansvar för att undervisningen i olika ämnesområden samordnas så att eleverna får möjlighet att uppfatta större kunskapsområden som en helhet. Vad beror detta på? ChatGPTDet finns flera möjliga orsaker till varför ämnesövergripande undervisning inte alltid genomförs effektivt på skolor. Här är några potentiella faktorer:
Sammanfattningsvis kan problemen med ämnesövergripande undervisning på skolor bero på en kombination av pedagogiska, resursmässiga, organisatoriska och kulturella faktorer. Att adressera dessa utmaningar kräver ofta en helhetssyn och en strategisk plan för att främja integrationen av ämnen och främja elevernas helhetsförståelse. Alla åttor (9 st.!!)på skolan arbetar just nu ämnesövergripande i Bild och Svenska. I båda ämnena ingår att skapa en reklamaffisch och till den skriva en reflekterande text. Tack vare synkade årshjul har ämnesövergripande undervisning möjliggjorts och affischen görs numera på bildlektionerna och texten skrivs på svensklektionerna.
I bildämnet upplever vi ökad motivation, högre kvalitet och avlastning när det gäller det centrala innehållet. Chat GPT ger 226 svar på varför det är bra med ämnesövergripande undervisning!!
Flera av niorna väljer att göra sitt slutarbete ämnesövergripande Bild/Slöjd. Elliott visar i sin skulptur hur vi människor behandlar naturen.
Sjuorna har jobbat med möbeldesign och gjort skalenliga modeller på stolar. Därför är skapandet nödvändigt i skolan. En viktig och intressant artikel skriven av hjärnforskaren Fredrik Ullén.
Eleverna på Stenbocken har jobbat ämnesövergripande när de gjort sina valaffischer. I Samhällskunskap har eleverna arbetat med demokrati och fria val. I Bild har eleverna med bild och text lyft partiers olika vallöften.
För mycket teori i grundskolan slår ut elever. Intressant artikel: https://www.lararen.se/praktisk-estetiska-amnen/kursplaner/allt-fokus-pa-teori-slar-ut-elever? Även mycket teori i de estiskt/praktiska ämnena. Intressant artikel:
https://www.lararen.se/praktisk-estetiska-amnen/kursplaner/teoriinnehallet-i-de-praktisk-estetiska-amnena-svammar- Nu visar åttorna sina framtidshus på Eleven Gallery. De har funderat över materialval, energiförbrukning, odling m.m.
Skulpturprojektet "Kuben" börjar ta form. Estetlärarna lägger grunden till den ämnesövergripande skulpturen med processen i fokus. En lyckad halvdag med teori och praktik.
Estetlärarna satsar det här läsåret på att bygga en skulptur tillsammans med eleverna. Tanken är att samtliga estetiska ämnen ska vara involverade och att grundformen är kuben som varieras, vrids, ändras och återkommer. Kanske med återvinningstema där processen är central. Fundamentet är på plats och brainstorming pågår.
Äntligen är bildskärmen på plats, en 75:tummare i Eleven Gallery. Nu kan eleverna hämta inspiration och se kvalitéer även när det gäller digitala elevarbeten.
En viktig artikel av Bildlärarnas Riksförening i Dagens Arena om vikten av det estetiska ämnena och varför de inte ska bortprioriteras.
Här är en till: Bild i skolan
Med fokus på hållbar utveckling har eleverna på Stenbocken byggt fantasifulla framtidshus och åttorna har tecknat hus i tvåpunktsperspektiv. I Teknik har eleverna i åk 7 byggt bilar som ska kunna rulla en viss sträcka med precision. Niorna visar skivomslag i vinylstorlek (33 rpm).
Bildundervisningen ska minska på högstadiet! "Speglar samhällets syn på ämnet". Läs artikel!
Eleverna på Stenbocken har jobbat ämnesövergripande och byggt framtidshus med inriktning mot hållbar utveckling. Fantasin har flödat, solceller, husbåt, odling, prideflagga m.m.
|