Stenbocksskolan Bild
  • Startsida
    • Inlämningar
    • Peters schema
    • Claes schema
    • Ämnesspecifika begrepp
    • Upphovsrätt >
      • Datainspektionen
      • Creative Commons – Hur fungerar det?
      • Upphovsrättsguide för lärare – Bild
      • Upphovsrättsguide för lärare – film
      • Upphovsrättsguide för lärare – Internet
    • Fria bilder
  • Bloggen
  • Läroplan
    • Varför?
    • Bildämnets syfte
    • Centralt innehåll
    • Kunskapskrav >
      • Cirkelmatris
    • Bedömning
    • Utvecklingsmöjligheter
    • Läroplan grundsärskolan
  • 11 G
  • Uppgifter
    • Årskurs 7 >
      • Bildmapp
      • Pixlr - Chromebook
      • Färglära >
        • Gråskalan
        • Färgcirkel >
          • NCS – Ett färgsystem
        • Färgtriangel
        • Motsatsfärg
        • Tillämpning: Kamouflageuppgift Höstlöv
      • Teckning >
        • Teckna gråskalan
        • Teckna ansikte
        • Teckna med höger hjärnhalva
        • Människan proportioner
      • Street Art 1
      • Street Art Digital 2
      • Serie
      • Valaffisch
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Photofiltre - PC
    • Årskurs 8 >
      • Tvåpunktsperspektiv
      • Digitalt bokomslag
      • Reklam
      • Återanvändning – Collage
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Valaffisch
    • Årskurs 9 >
      • Skivomslag
      • Bildanalys
      • Parafras
      • Layout-arbete
      • Filmen om mig
      • Träduppgift
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Valaffisch
    • Extrauppgifter
    • Stenbocken >
      • Gråskalan
      • Färgcirkel
      • Form
      • Collage
    • Elevens val
  • Peters bildskola
    • Texter
    • Teckning >
      • Teckna ansikte
      • Teckna gråskala
      • Teckna med höger hjärnhalva
    • Färglära >
      • Färgcirkel
      • Gråskala
    • Perspektiv
    • Pixlr
    • Photofiltre >
      • Instruktionsfilmer
      • Manual
    • Systemkamera
  • Elevexempel
    • Tecknarskolan Åk 7 >
      • 2016
    • Star Digital Åk 7 >
      • 2019
    • Serie Åk 7 >
      • 2017
    • Bildmapp Åk 7 >
      • 2018
    • Bildmapp Hållbar Utveckling Åk 7 >
      • 2020
    • Street Art Åk 7 >
      • 2016 >
        • Bedömning
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Reklam Åk 8 >
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
    • Digitala Bokomslag Åk 8 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
      • Kvalitet
    • Hus Tvåpunktsperspektiv Åk 8 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
    • Valaffischer Åk 8 >
      • 2014
    • Collage Åk 8 >
      • 2016 Hantverksmässigt
      • 2017 Hantverksmässigt
      • 2018 Hantverksmässigt
      • 2019 Hantverksmässigt
      • 2020 Digitalt
    • Skivomslag Åk 9 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Layout-arbete Åk 9 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2019
    • Digital parafras Åk 9 >
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
    • Träd-Slutuppgift Åk 9 >
      • 2016
      • 2017
      • 2019
    • Återanvändning Åk 9 >
      • 2014
      • 2016
    • Filmen om mig Åk 9 >
      • 2015
      • 2016
    • Bildanalys Åk 9 >
      • 2017
    • Krönikebild Åk 9 >
      • 2020
    • Stenbocken
  • Övrigt
    • Förstelärarbloggen
    • Läslyftet
    • BFL
    • Projekt/Teman >
      • Land Art, åk 7, 2014
      • Åk 7 Fototävling vt-2014
      • Comeniusprojekt 2010-2012
    • Konst >
      • Samtidskonst
      • Peter Waldenström Konstnär >
        • Recension
        • Skulptur
        • I biologilärarnas materielrum

Peter Waldenström

Ett av mina uppdrag som förstelärare på Stenbocksskolan (7-9) i Ulricehamn är att visa på möjligheter och inspirera till ämnesövergripande undervisning med inriktning mot estetiska lärprocesser i ämneslaget, arbetslaget och i de estetiska ämnena. Särskilt viktiga är de större kunskapsområdena för att öka elevens förståelse och möjligheter att se större helheter. 

Ambitionen är att skapa någon form av mötesplats där praktiskt/estetiska ämnen kan hitta samarbetsformer med eller utan de teoretiska ämnena. I bloggen samlar jag tankar och idéer, egna och andras.

peter.waldenstrom@ulricehamn.se

Ämnesövergripande

31/3/2020

6 Kommentarer

 
9C har skrivit krönikor som därefter kompletterats med bilder som ska förstärka/förtydliga krönikans innehåll. Finns ett rum för uppgiften i Google Classroom som gärna delas med intresserade.

OBS! Texten till bilderna nedan är små delar av hela krönikor eller motiveringar.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
6 Kommentarer
9C
1/4/2020 13:03:23

Jag tycker det var en bra uppgift, eftersom att man får öva på att sammankoppla bild och text, som är ett kunskapskrav inom både svenska och bild.

Svara
9C
1/4/2020 13:04:20

Jag tycker att denna uppgift var okej, det blev lite stressigt för man visste inte helt hur man skulle fram sin krönika med bilden. Om man skulle fortsätta med denna uppgift så ska man nog få lite längre tid och att man kan få reda på att man ska göra en bild till sin krönika tidigt så man vet vad man ska göra

Svara
9C
1/4/2020 13:04:27

Jag tycker att det var en rolig uppgift, man fick nästan fria händer. Det var lite svårt att komma på motiv etc. Svenska och bild lärarna BÖR kommunicera bättre så att området pågår samtidigt i de olika ämnena. Vi fick en fördröjning på några månader vilket var irriterande

Svara
9C
1/4/2020 13:05:17

Jag tycker att den här uppgiften var bra för det var lättare att komma på en bild när man redan hade en krönika man kunde utgå ifrån.

Svara
9C
1/4/2020 13:07:26

Jag tyckte uppgiften var bra, detta är ett enkelt sätt att sammankoppla bild och text, vilket är viktigt att lära sig inom bilden.

Svara
9c
1/4/2020 13:13:27

jag tyckte att den här uppgiften helt ok för man jag hade inte 100 koll på vad jag skulle göra men när jag visste vad jag skulle göra så då var det bara att göra det bästa av de bästa

Svara



Lämna ett svar.

    Kategorier

    Alla
    Amfiteater
    Anne Bamford
    Arbetslag
    Artiklar Tips
    Brainstorming
    Citat
    Debatt
    Eleven Gallery
    Estetiska ämnen
    Filmer
    Hållbar Utveckling
    Matematik
    Skolverket
    Skulptur
    Stenbocken
    Styrdokument
    Teman
    Ämnesövergripande

    RSS-flöde