I en debattartikel i DN vill skribenten helt ta bort musik och slöjd från grundskolans schema. Kalla estetvindar blåser ... Amanda Lind - minister för kultur, demokrati och idrott
19 maj kl. 20:44 · VI MÅSTE STÅ UPP FÖR BARNS RÄTT TILL SIN KREATIVITET Än en gång attackeras de praktisk-estetiska skolämnena, när Isak Skogstad i gårdagens DN debatterar för att helt ta bort musik och slöjd från grundskolans schema. Att begränsa barns tillgång till estetiska ämnen i skolan är en återkommande debatt som lyfts av både borgerliga partier och fristående debattörer de senaste åren och som gör mig djupt oroad. Att nedvärdera de praktisk-estetiska skolämnena till något slags fluffig... utfyllnad i schemat, är att helt blunda för vikten av kreativitet i ett samhälle. Dels har dessa ämnen ett starkt egenvärde. Det handlar om vilken grundsyn vi har på vilket samhälle vi vill ha och på vad det innebär att vara människa. För ett samhälle där kultur och kreativitet är en fundamental del går det inte att skära bort väsentliga grundstenar, så som praktisk-estetiska ämnen i skolan, utan konsekvenser, både för samhället och individen. För de som såg Eurovision Song Contest igår var det uppenbart hur starkt svensk musik och kultur står sig - otaliga nummer hade någon slags svensk inblandning. Svensk musikexport är starkare än någonsin. Det svenska modeundret blomstrar. Svensk design är eftertraktad i världen. Allt detta har inte uppstått av en slump, utan är ett resultat av att vi som samhälle förstått att värdera kreativitet och praktiska färdigheter, från tidig ålder. Vi vet att de estetiska och praktiska ämnena gör att barn lättare tar till sig av annan undervisning. Att ta bort dem för att effektivisera skolan, är därför bara att skjuta sig själv i foten. Musikundervisning gynnar exempelvis både den språkliga och den matematiska utvecklingen. Ämnena lär också barnen problemlösning, att finna nya lösningar när det inte går som man tänkt. Men inte minst är det viktigt att alla barn ska få chansen att utforska sina intressen och talanger. Det är min fulla övertygelse att barn som hittar ämnen de tycker om eller är bra på, trivs bättre i skolan. Det är också min fulla övertygelse att ett samhälle där barnen trivs och tror på sin förmåga, är ett bättre samhälle. Samtidigt vet vi att de barn som växer upp i hem och på platser där det är långt till närmsta bio eller konsertlokal, är de som drabbas hårdast när dessa ämnen tas bort från schemat. Att den tidigare alliansregeringen tog bort de estetiska ämnena från gymnasiet var därför ett svek mot alla de barn som står långt från kulturen idag. Att debatten nu förskjutits till att handla om att även ta bort dessa ämnen från de yngre barnen gör mig både arg och ledsen. För mig som miljöpartist och kulturminister är det självklart att barn i hela landet ska få chansen att vara kreativa och uppleva kultur. Jag kommer alltid stå upp för barns rätt att spela, sjunga och förstå att de har förmågan att vara kreativa. #merkulturtillfler När det gäller amfiteaterns placering är det viktigt att studera solens rörelse. Då kommer det gamla soluret väl till pass!
9C har skrivit krönikor som därefter kompletterats med bilder som ska förstärka/förtydliga krönikans innehåll. Finns ett rum för uppgiften i Google Classroom som gärna delas med intresserade.
OBS! Texten till bilderna nedan är små delar av hela krönikor eller motiveringar. Tillämpad matematik för få ut så mycket som möjligt av befintligt virke. Ritningen korrigerades efter praktisk prövning!
Planläggning och skissande på hur amfiteatern ska se ut pågår för fullt. Finansiering och klartecken från fastighetschef återstår.
Nu har niorna startat upp samlevnadsdagarna, en heldag för varje klass. Sex och samlevnad är ju ett större kunskapsområde och lämpar sig väl för ämnesövergripande undervisning. Så här skriver Skolverket: Begrepp som sexualitet, relationer, kön, jämställdhet och normer finns i flera av kurs- och ämnesplanerna. Det innebär att ansvaret för kunskapsområdet vilar på flera lärare och ska tas upp inom många kurser och ämnen. Skolverkets modul.
Jag har i mina klasser i bildundervisningen diskuterat Bianca Ingrossos reklamfilmer för eget sminkmärke som blev fällda av Reklamombudsmannen. Reklamombudsmannen anser att CAIAs reklam för läppstift är könsdiskriminerande och fäller därför reklamfilmen med motiveringen: "Opinionsnämnden konstaterar att reklamfilmen visar fyra kvinnor i olika scener. Nämnden finner att kvinnorna framställs som sexobjekt, bland annat genom scenen där en kvinna häller mjölk så att det rinner längs med hennes mun, hals och ner på bröstkorgen, och scenen där en kvinna tittar in i kameran samtidigt som hon slickar på en godisklubba. Intrycket av kvinnorna som sexobjekt förstärks av att den manliga sångaren under sekvenserna upprepat sjunger texten ”Give me that”. Framställningen av kvinnorna saknar koppling till de sminkprodukter som marknadsförs. Reklamen framställer därför kvinnorna som sexobjekt på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande och strider därmed mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler." Reklamfilmen borttagen från YouTube. En film från Skolverkets modul om hållbar utveckling. Källebergsskolan i Eslöv arbetar ämnesövergripande med fyra teman på hållbar utveckling (två per termin) varje läsår. Två exempel på underrubriker till hållbar utveckling var "valet" och "staden". Ämnesövergripande tips från Svedala kommun: "Ett sätt är att presentera makrohändelser genom mikrovärlden, dvs utgå ifrån enstaka människoöden för att skildra en epok. Att dessutom använda litteratur, film, bilder och musik ökar möjligheten till meningsskapande enligt den multimodala teoribildningen." Länk
Bild: Olof Juntorp
Närvarande: Peter, Claes, Mikael, Ingrid, Jakob och Jonas
Igår eftermiddag träffades estetlärarna för en diskussion om hur det fortsatta samarbetet skulle kunna utformas. Det här diskuterades:
På Skolverkets hemsida finns det en ämnesövergripande lärmodul med rubriken "Hållbar utveckling". Kanske något för oss, då tänker jag särskilt på en del i modulen som heter "Kreativitet för hållbar utveckling".
Kort sammanfattning av dagens estetlärarträff på Annexet:
Närvarande: Peter, Claes, Jonas, Mikael, Ingrid, Frida, Jakob och Kristoffer. Allmän diskussion om vikten av de estetiska ämnena och om hur vi kan stärka ämnenas ställning rent allmänt och på vår skola i synnerhet. Kort reflektion kring artikel och skolverkets lärmodul: ”hållbar utveckling” med inriktning på kreativitet. Därefter tittade vi på de centrala innehållen i våra ämnen för att identifiera gemensamma beröringspunkter. Idag fokuserade vi på ”ämnesövergripande arbete” (enbart i de estetiska ämnena). Efter ”brainstorming” värktes följande förslag på möjliga samarbetsområden fram:
Nu är "whiteboarden" på plats i stora konferensrummet. AL 2 har sina arbetslagsmöten här och på tavlan kommer tankar och planeringar som rör det ämnesövergripande arbetet i AL 2 att visualiseras. Eftersom rummet används i andra sammanhang önskade rektor att det inte skulle vara synligt för alla, därav låset. Tack vaktmästare Carlström! Nu kan du gå på semester med gott samvete!
Då är klassrummet förberett för arbetslagsmöte. Kan eleverna sitta vid de här bänkarna på dessa stolar kan väl vi, eller?
Eleverna på Stenbocken har gjort sagor med utgångspunkt från bilder. De målade sina berättelser först, därefter skrev de sina texter. Här visas några av deras arbeten. En debattartikel i GP skriver Patrik Finn om psykisk ohälsa bland unga och tycker att: "Skolan måste bli en mänskligare plats. En plats där du kan utnyttja och utveckla din inbyggda nyfikenhet och kreativitet och en plats där du får hjälp och stöd i att ställa de stora frågorna inför livet."
När det gäller ämnesövergripande undervisning i styrdokumenten I läroplanen Lgr 11 (Skolverket, 2011) görs det tydligt att både lärare och rektor ska se till att eleven ges möjlighet att arbeta ämnesövergripande.
”Rektorn har ansvaret för skolans resultat och har, inom givna ramar, ett särskilt ansvar för att undervisningen i olika ämnesområden samordnas så att eleverna får möjlighet att uppfatta större kunskapsområden som en helhet” (Lgr 11, Skolverket, 2011, s 19). ”Läraren ska organisera och genomföra arbetet så att eleven får möjlighet att arbeta ämnesövergripande” (Lgr 11, Skolverket (1), 2011, s 14). Skolverket förtydligar ytterligare I publikationen Allmänna råd för planering och genomförande av undervisning (Skolverket (2) 2011) skolans uppdrag att möjliggöra ämnesövergripande undervisning: Enligt läroplanen ska läraren samverka med andra lärare för att nå de nationella målen. Undervisningen ska organiseras och genomföras så att eleverna får möjlighet att arbeta ämnesövergripande. Detta förutsätter att rektorn ger möjlighet för lärare att, enskilt och tillsammans med andra lärare, kontinuerligt planera, följa upp och anpassa undervisningen så att den i så stor utsträckning som möjligt gynnar varje elevs kunskapsutveckling" (Skolverket (2) 2011 s15) Estetiska perspektiv i styrdokumenten
"Det estetiska perspektivet har stärkts i grundskola och grundsärskola. Läroplanerna (Lgr 11, Lgrsär 11) anger att elevens bildning ska ske utifrån olika aspekter såsom intellektuella, språkliga, estetiska, praktiska och sinnliga. I ämnet svenska och svenska som andraspråk ska eleverna ges möjlighet att uttrycka sig, formulera sin förståelse och sitt kunnande genom bild, musik, form, dans och rörelse. Inom ämnesområdet kommunikation ska eleverna få möta och uppleva olika former av kommunikation såsom bilder, teater, film, drama och rörelse. Skolan ska således ge eleverna möjlighet att utveckla sin förmåga att kommunicera, dokumentera och förmedla upplevelser och erfarenheter med stöd av ord, konkret material samt genom estetiska uttrycksformer." Estetiska lärprocesser och undervisning "Estetiska lärprocesser är ett sätt att arbeta i skolan som gynnar en kunskapsutveckling där eleven får knyta samman känslor, upplevelser, kunskaper, erfarenheter och analys till en helhet. Alla språk, alla delar av språkutvecklingen används: talspråk, skriftspråk och de estetiska språken (musik, bild, dans, teater, form, media med mera) för att formulera och gestalta sitt lärande. Ansvaret att främja estetiska lärprocesser i undervisningen vilar på alla lärare, enligt läroplanen." Skolverket: Modul: Tematiska arbetssätt och digitala verktyg Del 6: Estetiska lärprocesser |