Stenbocksskolan Bild
  • Startsida
    • Inlämningar
    • Peters schema
    • Claes schema
    • Ämnesspecifika begrepp
    • Upphovsrätt >
      • Datainspektionen
      • Creative Commons – Hur fungerar det?
      • Upphovsrättsguide för lärare – Bild
      • Upphovsrättsguide för lärare – film
      • Upphovsrättsguide för lärare – Internet
    • Fria bilder
  • Bloggen
  • Läroplan
    • Varför?
    • Bildämnets syfte
    • Centralt innehåll
    • Kunskapskrav >
      • Cirkelmatris
    • Bedömning
    • Utvecklingsmöjligheter
    • Läroplan grundsärskolan
  • 11 G
  • Uppgifter
    • Årskurs 7 >
      • Bildmapp
      • Pixlr - Chromebook
      • Färglära >
        • Gråskalan
        • Färgcirkel >
          • NCS – Ett färgsystem
        • Färgtriangel
        • Motsatsfärg
        • Tillämpning: Kamouflageuppgift Höstlöv
      • Teckning >
        • Teckna gråskalan
        • Teckna ansikte
        • Teckna med höger hjärnhalva
        • Människan proportioner
      • Street Art 1
      • Street Art Digital 2
      • Serie
      • Valaffisch
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Photofiltre - PC
    • Årskurs 8 >
      • Tvåpunktsperspektiv
      • Digitalt bokomslag
      • Reklam
      • Återanvändning – Collage
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Valaffisch
    • Årskurs 9 >
      • Skivomslag
      • Bildanalys
      • Parafras
      • Layout-arbete
      • Filmen om mig
      • Träduppgift
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Valaffisch
    • Extrauppgifter
    • Stenbocken >
      • Gråskalan
      • Färgcirkel
      • Form
      • Collage
    • Elevens val
  • Peters bildskola
    • Texter
    • Teckning >
      • Teckna ansikte
      • Teckna gråskala
      • Teckna med höger hjärnhalva
    • Färglära >
      • Färgcirkel
      • Gråskala
    • Perspektiv
    • Pixlr
    • Photofiltre >
      • Instruktionsfilmer
      • Manual
    • Systemkamera
  • Elevexempel
    • Tecknarskolan Åk 7 >
      • 2016
    • Star Digital Åk 7 >
      • 2019
    • Serie Åk 7 >
      • 2017
    • Bildmapp Åk 7 >
      • 2018
    • Bildmapp Hållbar Utveckling Åk 7 >
      • 2020
    • Street Art Åk 7 >
      • 2016 >
        • Bedömning
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Reklam Åk 8 >
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
    • Digitala Bokomslag Åk 8 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
      • Kvalitet
    • Hus Tvåpunktsperspektiv Åk 8 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
    • Valaffischer Åk 8 >
      • 2014
    • Collage Åk 8 >
      • 2016 Hantverksmässigt
      • 2017 Hantverksmässigt
      • 2018 Hantverksmässigt
      • 2019 Hantverksmässigt
      • 2020 Digitalt
    • Skivomslag Åk 9 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Layout-arbete Åk 9 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2019
    • Digital parafras Åk 9 >
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
    • Träd-Slutuppgift Åk 9 >
      • 2016
      • 2017
      • 2019
    • Återanvändning Åk 9 >
      • 2014
      • 2016
    • Filmen om mig Åk 9 >
      • 2015
      • 2016
    • Bildanalys Åk 9 >
      • 2017
    • Krönikebild Åk 9 >
      • 2020
    • Stenbocken
  • Övrigt
    • Förstelärarbloggen
    • Läslyftet
    • BFL
    • Projekt/Teman >
      • Land Art, åk 7, 2014
      • Åk 7 Fototävling vt-2014
      • Comeniusprojekt 2010-2012
    • Konst >
      • Samtidskonst
      • Peter Waldenström Konstnär >
        • Recension
        • Skulptur
        • I biologilärarnas materielrum

Peter Waldenström

Ett av mina uppdrag som förstelärare på Stenbocksskolan (7-9) i Ulricehamn är att visa på möjligheter och inspirera till ämnesövergripande undervisning med inriktning mot estetiska lärprocesser i ämneslaget, arbetslaget och i de estetiska ämnena. Särskilt viktiga är de större kunskapsområdena för att öka elevens förståelse och möjligheter att se större helheter. 

Ambitionen är att skapa någon form av mötesplats där praktiskt/estetiska ämnen kan hitta samarbetsformer med eller utan de teoretiska ämnena. I bloggen samlar jag tankar och idéer, egna och andras.

peter.waldenstrom@ulricehamn.se

Samlevnadsdag

30/1/2020

 
Nu har niorna startat upp samlevnadsdagarna, en heldag för varje klass. Sex och samlevnad är ju ett större kunskapsområde och lämpar sig väl för ämnesövergripande undervisning. Så här skriver Skolverket:  Begrepp som sexualitet, relationer, kön, jämställdhet och normer finns i flera av kurs- och ämnesplanerna. Det innebär att ansvaret för kunskapsområdet vilar på flera lärare och ska tas upp inom många kurser och ämnen. Skolverkets modul.

Jag har i mina klasser i bildundervisningen diskuterat Bianca Ingrossos reklamfilmer för eget sminkmärke som blev fällda av Reklamombudsmannen. 
Reklamombudsmannen anser att CAIAs reklam för läppstift är könsdiskriminerande och fäller därför reklamfilmen med motiveringen:

"Opinionsnämnden konstaterar att reklamfilmen visar fyra kvinnor i olika scener. Nämnden finner att kvinnorna framställs som sexobjekt, bland annat genom scenen där en kvinna häller mjölk så att det rinner längs med hennes mun, hals och ner på bröstkorgen, och scenen där en kvinna tittar in i kameran samtidigt som hon slick­ar på en godisklubba. Intrycket av kvinnorna som sexobjekt förstärks av att den manliga sångaren under sekven­s­erna upprepat sjunger texten ”Give me that”. Framställningen av kvinnorna saknar kopp­ling till de sminkprodukter som marknadsförs. Reklamen framställer därför kvinnorna som sexobjekt på ett sätt som är nedvärd­er­ande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande och strider därmed mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler."

​Reklamfilmen borttagen från YouTube.

Kommentarerna är stängda.

    Kategorier

    Alla
    Amfiteater
    Anne Bamford
    Arbetslag
    Artiklar Tips
    Brainstorming
    Citat
    Debatt
    Eleven Gallery
    Estetiska ämnen
    Filmer
    Hållbar Utveckling
    Matematik
    Skolverket
    Skulptur
    Stenbocken
    Styrdokument
    Teman
    Ämnesövergripande

    RSS-flöde