Stenbocksskolan Bild
  • Startsida
    • Inlämningar
    • Peters schema
    • Claes schema
    • Ämnesspecifika begrepp
    • Upphovsrätt >
      • Datainspektionen
      • Creative Commons – Hur fungerar det?
      • Upphovsrättsguide för lärare – Bild
      • Upphovsrättsguide för lärare – film
      • Upphovsrättsguide för lärare – Internet
    • Fria bilder
  • Bloggen
  • Läroplan
    • Varför?
    • Bildämnets syfte
    • Centralt innehåll
    • Kunskapskrav >
      • Cirkelmatris
    • Bedömning
    • Utvecklingsmöjligheter
    • Läroplan grundsärskolan
  • 11 G
  • Uppgifter
    • Årskurs 7 >
      • Bildmapp
      • Pixlr - Chromebook
      • Färglära >
        • Gråskalan
        • Färgcirkel >
          • NCS – Ett färgsystem
        • Färgtriangel
        • Motsatsfärg
        • Tillämpning: Kamouflageuppgift Höstlöv
      • Teckning >
        • Teckna gråskalan
        • Teckna ansikte
        • Teckna med höger hjärnhalva
        • Människan proportioner
      • Street Art Digital
      • Serie
      • Valaffisch
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Photofiltre - PC
    • Årskurs 8 >
      • Tvåpunktsperspektiv
      • Digitalt bokomslag
      • Reklam
      • Återanvändning – Collage
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Valaffisch
    • Årskurs 9 >
      • Skivomslag
      • Bildanalys
      • Parafras
      • Layout-arbete
      • Filmen om mig
      • Träduppgift
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Valaffisch
    • Extrauppgifter
    • Stenbocken >
      • Gråskalan
      • Färgcirkel
      • Form
      • Collage
    • Elevens val
  • Peters bildskola
    • Texter
    • Teckning >
      • Teckna ansikte
      • Teckna gråskala
      • Teckna med höger hjärnhalva
    • Färglära >
      • Färgcirkel
      • Gråskala
    • Perspektiv
    • Pixlr
    • Photofiltre >
      • Instruktionsfilmer
      • Manual
    • Systemkamera
  • Elevexempel
    • Tecknarskolan Åk 7 >
      • 2016
    • Star Digital Åk 7 >
      • 2019
    • Serie Åk 7 >
      • 2017
    • Bildmapp Åk 7 >
      • 2018
    • Bildmapp Hållbar Utveckling Åk 7 >
      • 2020
    • Street Art Åk 7 >
      • 2016 >
        • Bedömning
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Reklam Åk 8 >
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
    • Digitala Bokomslag Åk 8 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
    • Hus Tvåpunktsperspektiv Åk 8 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
    • Valaffischer Åk 8 >
      • 2014
    • Collage Åk 8 >
      • 2016 Hantverksmässigt
      • 2017 Hantverksmässigt
      • 2018 Hantverksmässigt
      • 2019 Hantverksmässigt
      • 2020 Digitalt
    • Skivomslag Åk 9 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Layout-arbete Åk 9 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2019
    • Digital parafras Åk 9 >
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
    • Träd-Slutuppgift Åk 9 >
      • 2016
      • 2017
      • 2019
    • Återanvändning Åk 9 >
      • 2014
      • 2016
    • Filmen om mig Åk 9 >
      • 2015
      • 2016
    • Bildanalys Åk 9 >
      • 2017
    • Krönikebild Åk 9 >
      • 2020
    • Stenbocken
  • Övrigt
    • Förstelärarbloggen
    • Läslyftet
    • BFL
    • Projekt/Teman >
      • Land Art, åk 7, 2014
      • Åk 7 Fototävling vt-2014
      • Comeniusprojekt 2010-2012
    • Konst >
      • Samtidskonst
      • Peter Waldenström Konstnär >
        • Recension
        • Skulptur
        • I biologilärarnas materielrum
Valaffisch


Du ska göra en valaffisch i A3-format (4 lektioner). Du ska propagera för eller emot något som DU står för. Välj en teknik som passar dig. Börja med att göra en skiss i A4-format. Det är tillåtet att klippa och klistra. Du kan välja att jobba med egenhändigt gjorda bokstäver eller befintliga typsnitt.


Att tänka på:
 
Tydlighet:  Viktigt med tydlig och kortfattad text eftersom man ser affischen på avstånd (jämför annons). Kontraster är också viktiga för att öka uppmärksamhetsvärdet (slagkraften).


Bild och text ska komplettera varandra:  Bilden bekräftar det som står i texten och texten förklarar och förtydligar det som syns i bilden.


Komposition:  Symmetrisk/osymmetrisk, lugn eller dynamisk. Välj det som passar bäst för att få fram ditt budskap.


Målgrupp:  Vilka riktar sig propagandan (affischen) till? Varför?
Hur kopplar du texten till bild/bakgrund? Skriv på baksidan!





Så här ser årets valaffischer ut.





Vad vi kommer att arbeta med från det ”centrala innehållet”:

–      ­­Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser.

–      Kombinationer av bild och text i eget bildskapande.

–      Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.

–      Massmediebilders budskap och påverkan, och hur de kan tolkas och kritiskt granskas.



Vad kommer jag att sätta betyg på?  Din förmåga att:

–      Framställa berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser så att budskapet framgår.

–      Använda det material eller den teknik som du väljer.

–      Kombinera former, färger och bildkompositioner på ett fungerande sätt.

–      Utveckla idéer genom att återvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial.

–      Pröva och ompröva ditt förslag.

–      Formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.



Vill du veta de olika betygsstegen för kunskapskraven går du in här. Du kan också titta på cirkelmatrisen som finns här, eller inklistrad i din pärm.