C o l l a g e
Du ska göra ett collage på temat: klimathot
Din utmaning: Av gamla bilder ska du bygga två bilder med en ny innebörd.
Du väljer själv vilken teknik du börjar arbetar med: 1 Hantverksmässigt eller 2 Digitalt.
När du är färdig, svara på följande frågor: Berätta om hur du gjort din bild? Hur är kopplingen till klimathot?
1 Hantverksmässigt
Återanvändning av tidningsbilder, papper m.m.
Ta hjälp av internet för att leta efter inspiration. Bildgoogla ”klimathot" och sök även på engelska, "climate change" eller "global warming".
Information om klimatförändringar hittar du här. Andra elevexempel hittar du under fliken: Elevexempel: Collage Åk 8
Materialförslag
- Tidningar
- Papper i olika färger och med olika struktur
- Annat pappersskräp
- Sax, lim (Det går bra att riva papper, har du inte har lim kan du limma ihop det i skolan senare eller låna ett limstift från skolan)
2 Digitalt
Återanvändning av digitala bilder
Bygg ett digitalt collage i redigeringsprogrammet Pixlr E. Du ska använda delar av bilder och sätta ihop till en egen och helt ny bild.
Bilder du har rätt att använda: bildgoogla-verktyg-användningsrättigheter-Creative Commons Licenser
Ta hjälp av internet för att leta efter inspiration. Bildgoogla ”klimathot" och sök även på engelska, t.ex. "climate change" eller "global warming".
Information om klimatförändringar hittar du här. Andra elevexempel hittar du under fliken: Elevexempel: Collage Åk 8
Om du behöver: Instruktionsfilmer Pixlr E
Använd dig av:
- Sök bilder från Google enligt följande: bilder-verktyg-användningsrättigheter-Creative Commons Licenser.
- Fria bilder från t.ex. Flickr.com
- Ta kort på gamla bilder i t.ex. tidningar.
- Skärmdumpar, skärmklippverktyget
- Egna bilder
- Tips! Du kan klippa ut delar av bilder med klippverktygen i Pixlr E.
Så här tar du en skärmdump: Helskärmsläge eller delar av skärm.
PS: Glöm inte att spara i pxz filformat om du inte är färdig. Färdig bild sparas i jpeg.
Hur kan man göra ett collage av tidningspapper. Titta på de två första filmerna.
På You Tube finns flera filmer som behandlar klimathot och klimatförändringar.
|
|
|
|
|
Syfte:
Genom undervisningen i ämnet bild ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
• kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,
• skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material,
• undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder,
Centralt innehåll:
Bildframställning
- Framställning av berättande, informativa och samhällsorienterande bilder om frågor som är angelägna för eleverna.
- Två- och tredimensionellt bildarbete.
- Kombinationer av bild, ljud, objekt och text i eget bildskapande.
- Digitalt skapande och digital bearbetning av fotografier, rörlig bild och andra typer av bilder.
- Presentationer av eget bildskapande från idé och process till slutgiltigt resultat.
- Rättigheter och skyldigheter samt etiska frågeställningar vid användning och spridning av bilder. Eventuella konflikter mellan yttrandefrihet och integritet vid användning och spridning av bilder.
Tekniker, verktyg och material
- Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
- Verktyg och material för två- och tredimensionellt bildarbete. Hur dessa verktyg och material kan användas för bestämda syften.
Bildanalys
- Samtida konst- och dokumentärbilder samt konst och arkitektur från olika tider och kulturer. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.
- Mediebilders utformning och påverkan och hur dessa bilder kan tolkas och kritiskt granskas.
- Bilder som behandlar identitet och maktrelationer, till exempel sexualitet, etnicitet och kön. Hur dessa perspektiv gestaltas och konstrueras.
- Hur bilder kan kopplas till egna erfarenheter och företeelser i elevernas visuella kulturer. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.
Betygskriterier för betyget E i slutet av årskurs 9
Eleven framställer olika typer av bilder med delvis genomarbetade uttrycksformer anpassade till syfte och sammanhang så att budskapet framgår.
I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt och prövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck.
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor och andra uppslag. Utifrån syftet med bildarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
Eleven för enkla resonemang om innehåll, uttryck och funktioner i egna och andras bilder.
Betygskriterier för betyget D i slutet av årskurs 9
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betygskriterier för betyget C i slutet av årskurs 9
Eleven framställer olika typer av bilder med genomarbetade uttrycksformer anpassade till syfte och sammanhang så att budskapet framgår.
I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett fungerande sätt och prövar och omprövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck.
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor och andra uppslag. Utifrån syftet med bildarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
Eleven för utvecklade resonemang om innehåll, uttryck och funktioner i egna och andras bilder.
Betygskriterier för betyget B i slutet av årskurs 9
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betygskriterier för betyget A i slutet av årskurs 9
Eleven framställer olika typer av bilder med väl genomarbetade uttrycksformer anpassade till syfte och sammanhang så att budskapet framgår.
I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande sätt och prövar och omprövar systematiskt hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck.
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor och andra uppslag. Utifrån syftet med bildarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
Eleven för välutvecklade resonemang om innehåll, uttryck och funktioner i egna och andras bilder.