Stenbocksskolan Bild
  • Startsida
    • Inlämningar
    • Peters schema
    • Claes schema
    • Ämnesspecifika begrepp
    • Upphovsrätt >
      • Upphovsrättsguide för lärare – film
      • Datainspektionen
      • Creative Commons – Hur fungerar det?
      • Upphovsrättsguide för lärare – Bild
      • Upphovsrättsguide för lärare – Internet
    • Fria bilder
  • Bloggen
  • Läroplan
    • Varför?
    • Bildämnets syfte
    • Centralt innehåll
    • Betygskriterier
    • Bedömning
    • Utvecklingsmöjligheter
    • Läroplan grundsärskolan
  • 11 G
  • Uppgifter
    • Årskurs 7 >
      • Bildmapp
      • Pixlr E - Chromebook
      • Färglära >
        • Gråskalan
        • Färgcirkel >
          • NCS – Ett färgsystem
        • Färgtriangel
        • Motsatsfärg
        • Tillämpning: Kamouflageuppgift Höstlöv
      • Teckning >
        • Teckna gråskalan
        • Teckna ansikte
        • Teckna med höger hjärnhalva
        • Människan proportioner
      • Street Art 1
      • Street Art Digital 2
      • Serie
      • Valaffisch
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Photofiltre - PC
    • Årskurs 8 >
      • Tvåpunktsperspektiv - Framtidshus
      • Digitalt bokomslag
      • Reklam
      • Återanvändning – Collage
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Valaffisch
    • Årskurs 9 >
      • Skivomslag
      • Bildanalys
      • Parafras
      • Layout-arbete
      • Filmen om mig
      • Träduppgift
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Valaffisch
    • Extrauppgifter
    • Stenbocken >
      • Gråskalan
      • Färgcirkel
      • Form
      • Collage
    • Elevens val
  • Peters bildskola
    • Texter
    • Teckning >
      • Teckna ansikte
      • Teckna gråskala
      • Teckna med höger hjärnhalva
    • Färglära >
      • Färgcirkel
      • Gråskala
    • Perspektiv
    • Pixlr
    • Photofiltre >
      • Instruktionsfilmer
      • Manual
    • Systemkamera
  • Elevexempel
    • Tecknarskolan Åk 7 >
      • 2016
    • Star Digital Åk 7 >
      • 2019
    • Serie Åk 7 >
      • 2017
    • Bildmapp Åk 7 >
      • 2018
    • Bildmapp Hållbar Utveckling Åk 7 >
      • 2020
    • Street Art Åk 7 >
      • 2016 >
        • Bedömning
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Reklam Åk 8 >
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
    • Digitala Bokomslag Åk 8 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
      • Kvalitet
    • Hus Tvåpunktsperspektiv Åk 8 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
      • 2022
    • Valaffischer Åk 8 >
      • 2014
    • Collage Åk 8 >
      • 2016 Hantverksmässigt
      • 2017 Hantverksmässigt
      • 2018 Hantverksmässigt
      • 2019 Hantverksmässigt
      • 2020 Digitalt
    • Skivomslag Åk 9 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Layout-arbete Åk 9 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2019
    • Digital parafras Åk 9 >
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
    • Träd-Slutuppgift Åk 9 >
      • 2016
      • 2017
      • 2019
    • Återanvändning Åk 9 >
      • 2014
      • 2016
    • Filmen om mig Åk 9 >
      • 2015
      • 2016
    • Bildanalys Åk 9 >
      • 2017
    • Krönikebild Åk 9 >
      • 2020
    • Stenbocken
  • Övrigt
    • Förstelärarbloggen
    • Läslyftet
    • BFL
    • Projekt/Teman >
      • Land Art, åk 7, 2014
      • Åk 7 Fototävling vt-2014
      • Comeniusprojekt 2010-2012
    • Konst >
      • Samtidskonst
      • Peter Waldenström Konstnär >
        • Recension
        • Skulptur
        • I biologilärarnas materielrum
                                                    Uppgift i bildanalys för åk 9 


Två förslag på hur du kan hitta ett intressant konstverk:

1: Här är en länk till de 100 mest berömda målningarna i världen. Välj ut en av målningarna som du vill göra en analys av. Bilderna är affischer på konstverken så du behöver även söka upp originalet i Wikipedia. Du kan även välja ett helt annat konstverk.

2: Du kan istället välja en konstriktning som du tycker verkar vara intressant och spännande. På Wikipedia eller Wikiart får du en bra översikt. Exempel på konstriktningar kan vara surrealism, renässans, impressionism, popkonst, dadaism, samtidskonst eller kubism. I den valda konstriktningen väljer du ut en målning som i något avseende tilltalar dig. Viktigt att målningen väcker tankar som du kan berätta om. 


Öppna ett dokument i Google Classroom: Bildrummet: Bildanalys. Börja med att kopiera och klistra in målningen som du har valt, därefter börjar du att skriva.

OBS! Börja med att skriva samtliga rubriker (klassificering, utformning, tolkning och omdöme), därefter fyller du på under varje rubrik, ungefär en sida text. Teckensnitt: Times New Roman 12p.

Var uppmärksam på deadline för inlämning! 


Klassificering: Skriv några faktarader om konstnären och konstverket. T.ex. teknik, storlek och var den finns.

Utformning: Utan att försöka tolka och lägga till egna känslor ska du beskriva vad du ser i bilden. Om du lyckas ska man, efter att ha läst din text, kunna blunda och "se" bilden framför sig.

Tolkning: Försök att tolka bilden. Vilka känslor får du? Vad tror du konstnären vill uppnå med sin bild? Vilket budskap? Kan du göra kopplingar till andra verk och företeelser i omvärlden? 

Omdöme:  Vad tycker jag? Motivera med kopplingar till egna erfarenheter.


Bild
Creative Commons-licens
Centralt innehåll:

I årskurs 7–9

Bildanalys
  • Samtida konst- och dokumentärbilder samt konst och arkitektur från olika tider och kulturer. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.
  • Hur bilder kan kopplas till egna erfarenheter och företeelser i elevernas visuella kulturer. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.
​
​
Betygskriterier för betyget E

Eleven för enkla resonemang om innehåll, uttryck och funktioner i egna och andras bilder.


Betygskriterier för betyget C

Eleven för utvecklade resonemang om innehåll, uttryck och funktioner i egna och andras bilder.


Betygskriterier för betyget A

Eleven för välutvecklade resonemang om innehåll, uttryck och funktioner i egna och andras bilder.



​



Kursplan - Bild

Bilder har stor betydelse för människors sätt att tänka, lära och uppleva sig själva och omvärlden. Vi omges ständigt av bilder som informerar, övertalar, un­der­håller och ger oss estetiska och känslomässiga upplevelser. Kunskaper om bilder och bildkommunikation är betydelsefulla för att kunna uttrycka eg­na åsikter och delta aktivt i samhällslivet. Genom att arbeta med olika typer av bilder kan människor utveckla sin kreativitet och bildskapande förmåga.


Ämnets syfte
​

Undervisningen i ämnet bild ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur bilder skapas och tolkas. Genom undervisningen ska eleverna få er­fa­ren­heter av visuell kultur i form av film, fotografi, design, konst, arkitektur och miljöer.
I undervisningen ska eleverna ges möjligheter att utveckla kunskaper om hur man framställer och presenterar egna bilder med olika metoder, material och uttrycksformer. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar sin krea­tivitet och sitt intresse för att skapa och kommunicera visuellt. Genom un­der­visningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla idéer samt över­väga olika lösningar och tillvägagångssätt i det bildskapande arbetet. Eleverna ska också uppmuntras att ta egna initiativ och att arbeta på ett undersökande och problemlösande sätt.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur bild­bud­skap utformas i olika medier. Undervisningen ska också ge eleverna möj­lig­heter att diskutera och kritiskt granska olika bildbudskap och bidra till att ele­verna utvecklar kunskaper om bilder i olika kulturer, både i nutid och his­to­riskt. Genom undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att använda sina kunskaper om olika typer av bilder i det egna bildskapandet.
Undervisningen i ämnet bild ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
  • förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,
  • förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material,
  • förmåga att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt utifrån syftet med bildarbetet, och
  • förmåga att analysera samtida och historiska bilders innehåll, uttryck och funktioner.