Teckna med höger hjärnhalva
För några år sedan frågade jag elever i åk 7 vad de helst av allt ville bli bättre på i ämnet Bild. De allra flesta svarade att de ville bli bättre på att rita så att det ser verkligt ut.
Betty Edwards har skrivit en bok som heter "Teckna med högra hjärnhalvan" som handlar om hur vi ska utveckla vår förmåga att rita det vi ser (höger hjärnhalva) istället för att rita det vi vet (vänster hjärnhalva). I hennes bok finns flera övningar som bygger på att den dominanta och analytiska vänstra hjärnhalvan ska "luras" bort för att den högra hjärnhalvan, som är bättre på att se rumsligt och har en skarpare iakttagelseförmåga, ska få chansen att göra sitt jobb. Vi blir helt enkelt bättre på att koppla in den högra hjärnhalvan när vi tecknar. Övningarna, som finns väl beskrivna i Bettys bok, tar i genomsnitt 20 min att göra och genomförs med lämpliga intervaller under en termin.
Rubriker på lämpliga uppgifter:
För några år sedan frågade jag elever i åk 7 vad de helst av allt ville bli bättre på i ämnet Bild. De allra flesta svarade att de ville bli bättre på att rita så att det ser verkligt ut.
Betty Edwards har skrivit en bok som heter "Teckna med högra hjärnhalvan" som handlar om hur vi ska utveckla vår förmåga att rita det vi ser (höger hjärnhalva) istället för att rita det vi vet (vänster hjärnhalva). I hennes bok finns flera övningar som bygger på att den dominanta och analytiska vänstra hjärnhalvan ska "luras" bort för att den högra hjärnhalvan, som är bättre på att se rumsligt och har en skarpare iakttagelseförmåga, ska få chansen att göra sitt jobb. Vi blir helt enkelt bättre på att koppla in den högra hjärnhalvan när vi tecknar. Övningarna, som finns väl beskrivna i Bettys bok, tar i genomsnitt 20 min att göra och genomförs med lämpliga intervaller under en termin.
Rubriker på lämpliga uppgifter:
- Rita av något komplicerat som också ritas av efter kursen slut för att man ska kunna se i vilken grad utveckling har skett.
- Teckna vaser. Omställning från V-tillstånd till H-tillstånd.
- Upp-och-nedvända bilder.
- Teckna din hand utan att titta på den.
- Modifierad konturteckning. Rita av din hand, nu får du titta.
- Teckna konturer av nyckelknippa och/eller andra föremål.
- Gör förfalskning av din egen namnteckning (upp-ochner).
- Teckna mellanrumsformer – blad, stolar etc..
- Rita ett hörn i rummet i perspektiv enbart genom att syfta.
- Rita av din sko där du också ser ditt knä (överskärning).
- Se första uppgiften.
2.
6.
10.
|
3.
7.
|
4.
8.
|
5.
9.
|
3.
8.
Centralt innehåll:
Redskap för bildframställning
• Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
• Material och verktyg för två-och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften.
Kunskapskrav för E:
I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt och prövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett i huvudsak fungerande sätt.