Layout-arbete
Layout-uppgiften går ut på att du ska sätta samman text och bilder till en helhet – det ska finnas en "röd tråd" rent utseendemässigt i ditt arbete. Gestalta textens innehåll med bilder eller förmedla stämningen i låten/dikten med bilder. Det skall även vara en bra balans mellan text och bild där de båda kompletterar varandra och gör att ditt arbete blir intresseväckande och estetiskt välkomponerat. Du har sju bildlektioner på dig och kan själv välja lämplig hantverksmässig teknik (ej digitalt). Välj mellan att göra låt- eller diktillustrationer. Här kan du hitta gamla elevarbeten.
Uppgiften ska presenteras på 5 A4-sidor. Första sidan ska vara en titelsida.
Reflektion: På första sidans baksida skriver du din reflektion. OBS! Inte mer än en sida. Lärarens respons på din in-text inriktas på innehållet, det vill säga hur du utvecklar dina tankegångar kring uppgiften du arbetat med. Det rent språkliga i texten bedöms alltså inte.
- Beskriv hur du arbetat med helheten – den "röda tråden"! Hur hänger ditt arbete ihop rent utseendemässigt?
- Hur har du gestaltat eller kopplat textens innehåll eller låtens stämning med bilder?
- Är du nöjd med ditt arbete? Kunde du gjort något bättre? I så fall vad?
Förslag på ämnesspecifika begrepp som du kan använda i din text:
helhet, komposition, kontrast, intensitet, linje, perspektiv, förgrund, bakgrund, proportion, symmetri, valör, variation yta, teknik, motiv, detalj, uttryck, färg
Pröva - Ompröva from Peter Waldenström on Vimeo.
Betygskriterier för betyget E i slutet av årskurs 9
Eleven framställer olika typer av bilder med delvis genomarbetade uttrycksformer anpassade till syfte och sammanhang så att budskapet framgår.
I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt och prövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck.
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor och andra uppslag. Utifrån syftet med bildarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
Eleven för enkla resonemang om innehåll, uttryck och funktioner i egna och andras bilder.
Betygskriterier för betyget D i slutet av årskurs 9
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betygskriterier för betyget C i slutet av årskurs 9
Eleven framställer olika typer av bilder med genomarbetade uttrycksformer anpassade till syfte och sammanhang så att budskapet framgår.
I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett fungerande sätt och prövar och omprövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck.
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor och andra uppslag. Utifrån syftet med bildarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
Eleven för utvecklade resonemang om innehåll, uttryck och funktioner i egna och andras bilder.
Betygskriterier för betyget B i slutet av årskurs 9
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betygskriterier för betyget A i slutet av årskurs 9
Eleven framställer olika typer av bilder med väl genomarbetade uttrycksformer anpassade till syfte och sammanhang så att budskapet framgår.
I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande sätt och prövar och omprövar systematiskt hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck.
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor och andra uppslag. Utifrån syftet med bildarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
Eleven för välutvecklade resonemang om innehåll, uttryck och funktioner i egna och andras bilder.
Eleven framställer olika typer av bilder med delvis genomarbetade uttrycksformer anpassade till syfte och sammanhang så att budskapet framgår.
I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt och prövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck.
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor och andra uppslag. Utifrån syftet med bildarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
Eleven för enkla resonemang om innehåll, uttryck och funktioner i egna och andras bilder.
Betygskriterier för betyget D i slutet av årskurs 9
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betygskriterier för betyget C i slutet av årskurs 9
Eleven framställer olika typer av bilder med genomarbetade uttrycksformer anpassade till syfte och sammanhang så att budskapet framgår.
I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett fungerande sätt och prövar och omprövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck.
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor och andra uppslag. Utifrån syftet med bildarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
Eleven för utvecklade resonemang om innehåll, uttryck och funktioner i egna och andras bilder.
Betygskriterier för betyget B i slutet av årskurs 9
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betygskriterier för betyget A i slutet av årskurs 9
Eleven framställer olika typer av bilder med väl genomarbetade uttrycksformer anpassade till syfte och sammanhang så att budskapet framgår.
I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande sätt och prövar och omprövar systematiskt hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck.
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor och andra uppslag. Utifrån syftet med bildarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
Eleven för välutvecklade resonemang om innehåll, uttryck och funktioner i egna och andras bilder.