Skivomslag
Begreppet skivomslag är i första hand förknippat med vinyl-skivan, dvs den epok i musikhistorien som varade i ca 40 år, mellan 1950 och 1990. Det handlade om LP- och EP-skivor som förvarades i ett konvolut som var försett med en illustration av något slag. Ofta fanns en koppling till olika musikstilar som jazz, pop, rock och klassiskt.
Det finns fortfarande skivomslag, men det har inte blivit riktigt samma sak med den lilla plastiga CD-skivan, den är ju på tok för liten. Det finns undantag, men formatet gör sällan omslaget rättvisa. Än mindre betydelse har omslaget fått i den tid av nedladdningar, Spotify och mp3 som vi nu lever i. LP-skivans stora format gjorde att bilden blev väldigt central, i en del fall lika viktig som skivans innehåll! Idag finns det tom färdiga ramar till gamla LP-skivor att köpa, så att man kan sätta upp dem på väggen.
Breaking news: Försäljningen av vinylskivan ökar igen, många gillar inte det digitala ljudet (ettor och nollor).
Det finns fortfarande skivomslag, men det har inte blivit riktigt samma sak med den lilla plastiga CD-skivan, den är ju på tok för liten. Det finns undantag, men formatet gör sällan omslaget rättvisa. Än mindre betydelse har omslaget fått i den tid av nedladdningar, Spotify och mp3 som vi nu lever i. LP-skivans stora format gjorde att bilden blev väldigt central, i en del fall lika viktig som skivans innehåll! Idag finns det tom färdiga ramar till gamla LP-skivor att köpa, så att man kan sätta upp dem på väggen.
Breaking news: Försäljningen av vinylskivan ökar igen, många gillar inte det digitala ljudet (ettor och nollor).
Uppgift:
Du ska göra ett originalomslag (framsida) i valfri teknik som har det riktiga måttet 31 cm x 31 cm i en musikstil som passar dig. Du kan också låtsas att du har fått uppdraget att göra omslaget till din favoritartists/-grupps nästa skiva. Om du själv spelar eller sjunger så är det kanske dags att börja tänka på debutplattans utseende. Så här ska du jobba med uppgiften:
1. Idéskiss: Vik ett skisspapper i A4-format så att du får en kvadrat. Vik kvadraten så att du får fyra mindre kvadrater (vänder du sedan på pappret har du åtta mindre kvadrater). Nu testar du dina idéer i miniformat och prövar dig fram till ett uttryck som du är nöjd med och vill arbeta vidare på. Diskutera gärna dina idéer med mig.
2. Originalskiss: Nu ska du pröva din idé på ett större format genom att vika/mäta ett A3-papper till största möjliga kvadrat: 29,7 x 29,7. Nu prövar och omprövar du din komposition, balans, färgsättning m.m. Bestäm även vilken teknik/blandteknik du tänker använda dig av.
3. Original: När du har visat mig din originalskiss och presenterat ditt förslag får du ut originalkartongen, som har måttet 31x31. Med ett gott förarbete är det bara att färdigställa skivomslaget. Lycka till!!
4. Reflektion: På baksidan av ditt skivomslag beskriver du din arbetsprocess enligt de tre ovanstående stegen.
Använd dig följande ämnesspecifika begrepp: skiss, teknik, typsnitt, helhet, uttryck
1. Idéskiss: Vik ett skisspapper i A4-format så att du får en kvadrat. Vik kvadraten så att du får fyra mindre kvadrater (vänder du sedan på pappret har du åtta mindre kvadrater). Nu testar du dina idéer i miniformat och prövar dig fram till ett uttryck som du är nöjd med och vill arbeta vidare på. Diskutera gärna dina idéer med mig.
2. Originalskiss: Nu ska du pröva din idé på ett större format genom att vika/mäta ett A3-papper till största möjliga kvadrat: 29,7 x 29,7. Nu prövar och omprövar du din komposition, balans, färgsättning m.m. Bestäm även vilken teknik/blandteknik du tänker använda dig av.
3. Original: När du har visat mig din originalskiss och presenterat ditt förslag får du ut originalkartongen, som har måttet 31x31. Med ett gott förarbete är det bara att färdigställa skivomslaget. Lycka till!!
4. Reflektion: På baksidan av ditt skivomslag beskriver du din arbetsprocess enligt de tre ovanstående stegen.
Använd dig följande ämnesspecifika begrepp: skiss, teknik, typsnitt, helhet, uttryck
Filmen beskriver de olika stegen:
Äldre elevarbeten hittar du här, och tidningen Rolling Stone´s "100 Greatest Album Covers" hittar du här. Bli inspirerad!
Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 9
Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett enkelt bildspråk och delvis genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt och prövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett i huvudsak fungerande sätt.
Eleven kan i det bildskapande arbetet bidra till att utveckla idéer inom olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. Dessutom kan eleven presentera sina bilder med viss anpassning till syfte och sammanhang. Eleven kan också ge enkla omdömen om arbetsprocessen och visar då på enkla samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet.
Kunskapskrav för betyget C i slutet av årskurs 9
Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett utvecklat bildspråk och relativt väl genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett relativt väl fungerande och varierat sätt och prövar och omprövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett relativt väl fungerande sätt.
Eleven kan i det bildskapande arbetet utveckla delvis egna idéer inom olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. Dessutom kan eleven presentera sina bilder med relativt god anpassning till syfte och sammanhang. Eleven kan också ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen och visar då på förhållandevis komplexa samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet.
Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 9
Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett välutvecklat bildspråk och väl genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande, varierat och idérikt sätt och prövar och omprövar då systematiskt hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett väl fungerande sätt.
Eleven kan i det bildskapande arbetet utveckla egna idéer inom olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. Dessutom kan eleven presentera sina bilder med god anpassning till syfte och sammanhang. Eleven kan också ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen och visar då på komplexa samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet.