|
|
|
Hållbar utveckling - Mitt framtidshus
Innan du börjar teckna ditt hus är det viktigt att du gjort perspektivövningarna ovan, de två som heter "kuben" och "efter kuben". Du kan hitta gamla elevarbeten under flikarna: Elevgalleri: Åk 8: Tvåpunktsperspektiv.
Din uppgift är att teckna ett hus med hjälp av tvåpunktsperspektiv på ett A3-papper. Du ska rita ett förslag på ett framtidshus som ska fungera som bostad. Det är viktigt att du börjar med de stora enkla formerna som huskropp, tak och tillbyggnader. Därefter lägger du på detaljer som fönster, dörrar, skorsten, trappa, altan m.m. Fundera över var ögonlinjen ska gå. Det går bra att sudda ut konstruktionslinjerna när du är färdig, men du kan också kalkera av ditt hus på ett nytt papper. Därefter färglägger du ditt hus med vattenfärg.
Hållbar utveckling: I något avseende behöver du ha ett miljötänkande när du ritar ditt hus. Hur tänker du om framtiden? Vad har du lärt dig i andra ämnen? Dina idéer är viktiga och huset kan vara fantasifullt utformat:
energismart, materialval, odling, solpanel, återanvändning m.m.
När du är färdig skriver du din reflektion på baksidan. Berätta om hur du har tänkt när du ritade ditt framtidshus.
Så här kan man lära sig att rita ett hus i 6 steg. Du ska med hjälp av det här kunna rita och designa ett eget framtidshus. Du kan även hitta inspiration från internet genom att bildgoogla t.ex. ekohus, funkishus, framtidshus m.m.
Betygskriterier för betyget E
Eleven framställer olika typer av bilder med delvis genomarbetade uttrycksformer anpassade till syfte och sammanhang så att budskapet framgår.
I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt och prövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck.
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor och andra uppslag. Utifrån syftet med bildarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
Eleven för enkla resonemang om innehåll, uttryck och funktioner i egna och andras bilder.
Betygskriterier för betyget C
Eleven framställer olika typer av bilder med genomarbetade uttrycksformer anpassade till syfte och sammanhang så att budskapet framgår.
I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett fungerande sätt och prövar och omprövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck..
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor och andra uppslag. Utifrån syftet med bildarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
Eleven för utvecklade resonemang om innehåll, uttryck och funktioner i egna och andras bilder.
Betygskriterier för betyget A
Eleven framställer olika typer av bilder med väl genomarbetade uttrycksformer anpassade till syfte och sammanhang så att budskapet framgår.
I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande sätt och prövar och omprövar systematiskt hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck.
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor och andra uppslag. Utifrån syftet med bildarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
Eleven för välutvecklade resonemang om innehåll, uttryck och funktioner i egna och andras bilder.