Stenbocksskolan Bild
  • Startsida
    • Inlämningar
    • Peters schema
    • Claes schema
    • Ämnesspecifika begrepp
    • Upphovsrätt >
      • Datainspektionen
      • Creative Commons – Hur fungerar det?
      • Upphovsrättsguide för lärare – Bild
      • Upphovsrättsguide för lärare – film
      • Upphovsrättsguide för lärare – Internet
    • Fria bilder
  • Bloggen
  • Läroplan
    • Varför?
    • Bildämnets syfte
    • Centralt innehåll
    • Kunskapskrav >
      • Cirkelmatris
    • Bedömning
    • Utvecklingsmöjligheter
    • Läroplan grundsärskolan
  • 11 G
  • Uppgifter
    • Årskurs 7 >
      • Bildmapp
      • Pixlr - Chromebook
      • Färglära >
        • Gråskalan
        • Färgcirkel >
          • NCS – Ett färgsystem
        • Färgtriangel
        • Motsatsfärg
        • Tillämpning: Kamouflageuppgift Höstlöv
      • Teckning >
        • Teckna gråskalan
        • Teckna ansikte
        • Teckna med höger hjärnhalva
        • Människan proportioner
      • Street Art Digital
      • Serie
      • Valaffisch
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Photofiltre - PC
    • Årskurs 8 >
      • Tvåpunktsperspektiv
      • Digitalt bokomslag
      • Reklam
      • Återanvändning – Collage
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Valaffisch
    • Årskurs 9 >
      • Skivomslag
      • Bildanalys
      • Parafras
      • Layout-arbete
      • Filmen om mig
      • Träd – Slutuppgift
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Valaffisch
    • Extrauppgifter
    • Stenbocken >
      • Gråskalan
      • Färgcirkel
      • Form
      • Collage
    • Elevens val
  • Peters bildskola
    • Texter
    • Kunskapskrav
    • Teckning >
      • Teckna ansikte
      • Teckna gråskala
      • Teckna med höger hjärnhalva
    • Färglära >
      • Färgcirkel
      • Gråskala
    • Perspektiv
    • Pixlr
    • Photofiltre >
      • Instruktionsfilmer
      • Manual
    • Systemkamera
    • "Basic"
  • Elevexempel
    • Galleri -2014 >
      • Å 7
      • Åk 8 >
        • Hus tvåpunktsperspektiv
        • Digitala bokomslag i svartvitt
      • Åk 9 >
        • Skivomslag
        • Layout-arbete
        • Återanvändning
    • Galleri 2014-15 >
      • Åk 7
      • Åk 8 >
        • Valaffischer
        • Hus tvåpunktsperspektiv
        • Digitala bokomslag
      • Åk 9 >
        • Valaffischer
        • Lay-out, låtillustrationer
        • Filmen om mig
        • Skivomslag
    • Galleri 2015-16 >
      • Åk 7 >
        • Återanvändningsuppgift
        • Street Art Digital >
          • Bedömning
        • Teckna med höger hjärnhalva
      • Åk 8 >
        • Återanvändningsuppgift
        • Hus tvåpunktsperspektiv
        • Digitalt bokomslag
        • Street Art Digital >
          • Bedömning
        • Reklam
      • Åk 9 >
        • Återanvändningsuppgift
        • Skivomslag
        • Digital parafras
        • Layout-arbete
        • Träd - Slutuppgift
        • Filmen om mig
    • Galleri 2016-17 >
      • Åk 7 >
        • Street Art Digital
        • Serie
      • Åk 8 >
        • Kulturhus
        • Digitalt bokomslag
        • Reklam
        • Collage – Klimathot
      • Åk 9 >
        • Skivomslag
        • Digital parafras
        • Layout-Arbete
        • Träd – Slutuppgift
    • Galleri 2017-18 >
      • Åk 7 >
        • Pärm
        • Street Art Digital
      • Åk 8 >
        • Kulturhus
        • Digitalt bokomslag
        • Reklam
        • Collage - Klimathot
      • Åk 9 >
        • Skivomslag
        • Bildanalys
        • Parafras
    • Galleri 2018-19 >
      • Åk 7 >
        • Star Digital
        • Street Art
      • Åk 8 >
        • Kulturhus
        • Digitalt bokomslag
        • Reklam
      • Åk 9 >
        • Skivomslag
        • Digital parafras
        • Layoutarbete
      • Stenbocken
  • Övrigt
    • Försteläraruppdrag
    • Läslyftet
    • BFL
    • Projekt/Teman >
      • Land Art, åk 7, 2014
      • Åk 7 Fototävling vt-2014
      • Comeniusprojekt 2010-2012
    • Konst >
      • Samtidskonst
      • Peter Waldenström Konstnär >
        • Recension
        • Skulptur
        • I biologilärarnas materielrum
Picture
Varför har vi Bild i skolan?


Du lever i ett bild- och mediesamhälle. Bildens kommunikativa roll är viktigare än någonsin. 

Du ska bli en medveten bildproducent ­­– Du ska inte bara konsumera bilder. 

Riksdag, regering (och dina föräldrar) har bestämt att Bildkunskaper hör till den allmänbildning varje elev bör få i grundskolan. 

Det är roligt att kunna skapa och kommunicera med bild. 

Bildämnet tränar din fantasi och kreativitet, och idérika människor kommer att behövas i framtiden 

Du öppnar dina estetiska förmågor och sinnen och får verktyg där du kan uttrycka din personlighet, dina känslor och åsikter. 

Du måste lära dig bildens grammatik, teori och verktyg precis som du lär dig motsvarande i språk eller matte. 


Kunskap tynger ALDRIG!