DESIGNUPPGIFT
En fantasifull sittmöbel
- Din uppgift är att designa en fantasifull sittmöbel.
- Material på bilden som du får använda när den byggs.
- Skissa flera olika förslag för att sedan välja ut en skiss.
- Gör en teckning på sittmöbeln du valt (perspektiv eller framifrån/från sidan).
- Börja bygga och tänk på att sitthöjden ska vara mellan 5 och 8 cm.
- Måla i valfria färger.
- Fotografera sittmöbeln mot vit bakgrund.
- Infoga bilden i ett dokument i Classroom.
- Skriv något om din sittmöbel i dokumentet.
Syfte:
Förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material
Centralt innehåll
Bildframställning
- Två- och tredimensionellt bildarbete.
- Presentationer av eget bildskapande från idé och process till slutgiltigt resultat.
Tekniker, verktyg och material
- Verktyg och material för två- och tredimensionellt bildarbete. Hur dessa verktyg och material kan användas för bestämda syften.
Betygskriterier:
Betygskriterier för betyget E i slutet av årskurs 9
I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt och prövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck.
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor och andra uppslag. Utifrån syftet med bildarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
Betygskriterier för betyget D i slutet av årskurs 9
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betygskriterier för betyget C i slutet av årskurs 9
I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett fungerande sätt och prövar och omprövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck.
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor och andra uppslag. Utifrån syftet med bildarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
Betygskriterier för betyget B i slutet av årskurs 9
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betygskriterier för betyget A i slutet av årskurs 9
I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande sätt och prövar och omprövar systematiskt hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck.
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor och andra uppslag. Utifrån syftet med bildarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.