Har du skaffat dig kunskaper utanför bildundervisningen som kan ligga till grund för ditt betyg i bild? Fotograferar, filmar eller redigerar du bilder på din fritid? Bloggar du med bilder som du gör/tar själv? Berätta gärna det för mig...
Skolverket säger så här om att sätta betyg:
”Varje elevs kunskaper ska bedömas och betygssättas utifrån kunskapskraven. Det är inte bara de kunskaper som eleverna får genom undervisningen i skolan som ska beaktas. Läraren ska enligt läroplanerna utnyttja all tillgänglig information om elevens kunskaper i förhållande till de nationella kunskapskraven, samt göra en allsidig bedömning av de kunskaper eleven visar när han eller hon sätter betyg. ”
(Länk till Skolverket)
Bedömning
I bildämnet övar vi fyra förmågor:
- förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,
- förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material
- förmåga att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt utifrån syftet med bildarbetet, och
- förmåga att analysera samtida och historiska bilders innehåll, uttryck och funktioner.
Vi kan dela upp allt du gör i bildämnet i tre delar:
Produktion - du gör bilder
Process - hur du utvecklar ditt arbete
Reflektion - vad du tänker medan du arbetar och hur du utvärderar ditt arbete.