Har du skaffat dig kunskaper utanför bildundervisningen som kan ligga till grund för ditt betyg i bild? Fotograferar, filmar eller redigerar du bilder på din fritid? Bloggar du med bilder som du gör/tar själv? Berätta gärna det för mig...
Skolverket säger så här om att sätta betyg:
”Varje elevs kunskaper ska bedömas och betygssättas utifrån kunskapskraven. Det är inte bara de kunskaper som eleverna får genom undervisningen i skolan som ska beaktas. Läraren ska enligt läroplanerna utnyttja all tillgänglig information om elevens kunskaper i förhållande till de nationella kunskapskraven, samt göra en allsidig bedömning av de kunskaper eleven visar när han eller hon sätter betyg. ”
(Länk till Skolverket)
Bedömning
I bildämnet övar vi fyra förmågor:
- att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,
- skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material,
- undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder, och
- analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner.
Vi kan dela upp allt du gör i bildämnet i tre delar:
Produktion - du gör bilder
Process - hur du utvecklar ditt arbete
Reflektion - vad du tänker medan du arbetar och hur du utvärderar ditt arbete.