Stenbocksskolan Bild
  • Startsida
    • Inlämningar
    • Peters schema
    • Claes schema
    • Ämnesspecifika begrepp
    • Upphovsrätt >
      • Datainspektionen
      • Creative Commons – Hur fungerar det?
      • Upphovsrättsguide för lärare – Bild
      • Upphovsrättsguide för lärare – film
      • Upphovsrättsguide för lärare – Internet
    • Fria bilder
  • Bloggen
  • Läroplan
    • Varför?
    • Bildämnets syfte
    • Centralt innehåll
    • Kunskapskrav >
      • Cirkelmatris
    • Bedömning
    • Utvecklingsmöjligheter
    • Läroplan grundsärskolan
  • 11 G
  • Uppgifter
    • Årskurs 7 >
      • Bildmapp
      • Pixlr - Chromebook
      • Färglära >
        • Gråskalan
        • Färgcirkel >
          • NCS – Ett färgsystem
        • Färgtriangel
        • Motsatsfärg
        • Tillämpning: Kamouflageuppgift Höstlöv
      • Teckning >
        • Teckna gråskalan
        • Teckna ansikte
        • Teckna med höger hjärnhalva
        • Människan proportioner
      • Street Art Digital
      • Serie
      • Valaffisch
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Photofiltre - PC
    • Årskurs 8 >
      • Tvåpunktsperspektiv
      • Digitalt bokomslag
      • Reklam
      • Återanvändning – Collage
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Valaffisch
    • Årskurs 9 >
      • Skivomslag
      • Bildanalys
      • Parafras
      • Layout-arbete
      • Filmen om mig
      • Träduppgift
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Valaffisch
    • Extrauppgifter
    • Stenbocken >
      • Gråskalan
      • Färgcirkel
      • Form
      • Collage
    • Elevens val
  • Peters bildskola
    • Texter
    • Teckning >
      • Teckna ansikte
      • Teckna gråskala
      • Teckna med höger hjärnhalva
    • Färglära >
      • Färgcirkel
      • Gråskala
    • Perspektiv
    • Pixlr
    • Photofiltre >
      • Instruktionsfilmer
      • Manual
    • Systemkamera
  • Elevexempel
    • Tecknarskolan Åk 7 >
      • 2016
    • Star Digital Åk 7 >
      • 2019
    • Serie Åk 7 >
      • 2017
    • Bildmapp Åk 7 >
      • 2018
    • Bildmapp Hållbar Utveckling Åk 7 >
      • 2020
    • Street Art Åk 7 >
      • 2016 >
        • Bedömning
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Reklam Åk 8 >
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
    • Digitala Bokomslag Åk 8 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
    • Hus Tvåpunktsperspektiv Åk 8 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
    • Valaffischer Åk 8 >
      • 2014
    • Collage Åk 8 >
      • 2016 Hantverksmässigt
      • 2017 Hantverksmässigt
      • 2018 Hantverksmässigt
      • 2019 Hantverksmässigt
      • 2020 Digitalt
    • Skivomslag Åk 9 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Layout-arbete Åk 9 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2019
    • Digital parafras Åk 9 >
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
    • Träd-Slutuppgift Åk 9 >
      • 2016
      • 2017
      • 2019
    • Återanvändning Åk 9 >
      • 2014
      • 2016
    • Filmen om mig Åk 9 >
      • 2015
      • 2016
    • Bildanalys Åk 9 >
      • 2017
    • Krönikebild Åk 9 >
      • 2020
    • Stenbocken
  • Övrigt
    • Förstelärarbloggen
    • Läslyftet
    • BFL
    • Projekt/Teman >
      • Land Art, åk 7, 2014
      • Åk 7 Fototävling vt-2014
      • Comeniusprojekt 2010-2012
    • Konst >
      • Samtidskonst
      • Peter Waldenström Konstnär >
        • Recension
        • Skulptur
        • I biologilärarnas materielrum
Bild


​Reklamuppgift åk 8:


Du kan välja mellan att göra reklam för en produkt, tjänst eller en ideell organisation.
Oavsett vilket du väljer så heter företaget eller organisationen: XE-T. Du ska även göra en logotype.



Produkt: XE-T marknadsför produkter som i något avseende är miljövänliga. Du får gärna hitta på en ny produkt annars kan du t.ex. välja att göra reklam för en frukt, grönsak, elbil eller en maskin av något slag.

Tjänst: X-ET är ett företag och utför tjänster som: frisör, trädgårdsarbete mm


Välgörenhet: XE-T är också en ideell organisation som samlar in pengar till olika välgörande ändamål som du själv väljer vilket det är. Det kan handla om insamlingar till forskning mot sjukdomar, miljöaktiviteter mm





                                    Tänk på följande:

                                  Papperet ska vara stående och i A3-format.
 
                                    Börja med att skissa på ett kladdpapper.

                  Du kan välja att jobba med färgpennor, tuschpennor eller vattenfärg.

                   Klipp och klistra för att pröva och ompröva olika typer av utseende.

                  Rubriken ska synas tydligt och använd därför helst befintliga typsnitt.
 
                            Det går bra att kalkera på ljusbordet men tillför något eget.
     
               Bilden är viktig och ska tillsammans med rubriken dominera din affisch.

                                       Gör även en logotype för organisationen.





​Vanliga knep som reklambranschen använder i sina reklamaffischer:


Humor

Kändisar

Vetenskaplighet

Skrämsel, skam

Miljömedvetenhet

Erotik

Symboler

Mervärde

Dåligt samvete
Picture
Bild
Skolans värdegrund: 


​"Skolan ska gestalta och förmedla värden

som människolivets okränkbarhet,

solidaritet med svaga och utsatta, alla

människors lika värde, jämställdhet mellan

kvinnor och män, individens frihet och


integritet och respekt för vår gemensamma miljö."​





​​

Skolans värdegrund from Peter Waldenström on Vimeo.


​I kunskapskraven för betyget C står det bl.a:


"I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett relativt väl fungerande och varierat sätt och prövar och omprövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett relativt väl fungerande sätt."

Filmen beskriver vad du kan göra för att pröva och ompröva. Du lär dig också hur man kontrollerar avståndet mellan bokstäverna i rubriken.



Pröva – Ompröva from Peter Waldenström on Vimeo.


Centralt innehåll:
  • Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser
  • Kombinationer av bild, (ljud) och text i eget bildskapande.
  • Presentationer av eget bildskapande.
  • Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
  • Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften.
  • Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas.


Kunskapskrav E:
  • Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett enkelt bildspråk och delvis genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår.
  • I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt och prövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. 
  • Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett i huvudsak fungerande sätt.
  • Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. 
  • Dessutom kan eleven presentera sina bilder med viss anpassning till syfte och sammanhang. 
  • Eleven kan också ge enkla omdömen om arbetsprocessen och visar då på enkla samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet.


Kunskapskrav C:
  • Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett utvecklat bildspråk och relativt väl genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. 
  • I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett relativt väl fungerande och varierat sätt och prövar och omprövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck.
  • Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett relativt väl fungerande sätt.
  • Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. 
  • Dessutom kan eleven presentera sina bilder med relativt god anpassning till syfte och sammanhang. 
  • Eleven kan också ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen och visar då på förhållandevis komplexa samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet.


Kunskapskrav A:
  • Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett välutvecklat bildspråk och väl genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår.
  • I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande, varierat och idérikt sätt och prövar och omprövar då systematiskt hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. 
  • Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett väl fungerande sätt.
  • Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. 
  • Dessutom kan eleven presentera sina bilder med god anpassning till syfte och sammanhang. 
  • Eleven kan också ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen och visar då på komplexa samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet.