Uppgift 2:
Du har nu en bild på din färdiga Street Art-teckning. Du behöver också en bild på en av skolans väggar. Antingen tar du ett eget foto eller så väljer du en av väggarna som finns längst ner på den här sidan.
Du har nu en bild på din färdiga Street Art-teckning. Du behöver också en bild på en av skolans väggar. Antingen tar du ett eget foto eller så väljer du en av väggarna som finns längst ner på den här sidan.
- Ditt färdiga konstverk "klistras in" på bilden av väggen som du valt och därefter sparar du i jpeg-format. Du får gärna ta ett eget foto på någon av skolans väggar.
- Uppgiften lämnas in i Bildrummet i Google Classroom. Du infogar en bild av din färdiga bild i samma dokument som teckningen och där svarar du även på följande frågor: Varför valde du just den väggen? Har du förbättrat din bild i Pixlr E? Hur? Vad är ditt budskap?
Väggar: du får gärna välja och ta kort på en egen vägg som finns på skolan.
Skolans värdegrund (Läroplanen kap 1):
"Skolan ska gestalta och förmedla värden som människolivets okränkbarhet, solidaritet med svaga och utsatta, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män, individens frihet och integritet och respekt för vår gemensamma miljö."
Skolans värdegrund from Peter Waldenström on Vimeo.
Centralt innehåll: Bildframställning • Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser. • Digital bearbetning av fotografier och andra typer av bilder. • Presentationer av eget bildskapande. Redskap för bildframställning • Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete. • Material och verktyg för två-och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften. Bildanalys • Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas. |
Med tillstånd av Borås stad
Det här kommer jag att bedöma: Betygskriterier för betyget E i slutet av årskurs 9 Eleven framställer olika typer av bilder med delvis genomarbetade uttrycksformer anpassade till syfte och sammanhang så att budskapet framgår. I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt och prövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor och andra uppslag. Utifrån syftet med bildarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ. Eleven för enkla resonemang om innehåll, uttryck och funktioner i egna och andras bilder. Betygskriterier för betyget D i slutet av årskurs 9 Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E. Betygskriterier för betyget C i slutet av årskurs 9 Eleven framställer olika typer av bilder med genomarbetade uttrycksformer anpassade till syfte och sammanhang så att budskapet framgår. I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett fungerande sätt och prövar och omprövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor och andra uppslag. Utifrån syftet med bildarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. Eleven för utvecklade resonemang om innehåll, uttryck och funktioner i egna och andras bilder. Betygskriterier för betyget B i slutet av årskurs 9 Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C. Betygskriterier för betyget A i slutet av årskurs 9 Eleven framställer olika typer av bilder med väl genomarbetade uttrycksformer anpassade till syfte och sammanhang så att budskapet framgår. I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande sätt och prövar och omprövar systematiskt hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor och andra uppslag. Utifrån syftet med bildarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. Eleven för välutvecklade resonemang om innehåll, uttryck och funktioner i egna och andras bilder. |
|