Uppgift 2:
Fotografera din färdiga teckning/målning och jobba vidare med den i Pixlr E (Glöm inte: spara i PXZ- format tills bilden är färdig).
Fotografera din färdiga teckning/målning och jobba vidare med den i Pixlr E (Glöm inte: spara i PXZ- format tills bilden är färdig).
- Ditt färdiga konstverk "klistras in" på bilden av väggen som du valt och därefter sparar du i jpeg-format. Du får gärna ta ett eget foto på någon av skolans väggar.
- Uppgiften lämnas in i Bildrummet i Google Classroom. Du infogar en bild av din färdiga bild i samma dokument som teckningen och där svarar du även på följande frågor: Varför valde du just den väggen? Har du förbättrat din bild i Pixlr E? Hur? Vad är ditt budskap?
Väggar: du får gärna välja och ta kort på en egen vägg som finns på skolan.
Skolans värdegrund (Läroplanen kap 1):
"Skolan ska gestalta och förmedla värden som människolivets okränkbarhet, solidaritet med svaga och utsatta, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män, individens frihet och integritet och respekt för vår gemensamma miljö."
Skolans värdegrund from Peter Waldenström on Vimeo.
Centralt innehåll: Bildframställning • Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser. • Digital bearbetning av fotografier och andra typer av bilder. • Presentationer av eget bildskapande. Redskap för bildframställning • Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete. • Material och verktyg för två-och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften. Bildanalys • Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas. |
Med tillstånd av Borås stad
Det här kommer jag att bedöma: Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 9 Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett enkelt bildspråk och delvis genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt och prövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett i huvudsak fungerande sätt. Eleven kan i det bildskapande arbetet bidra till att utveckla idéer inom olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. Dessutom kan eleven presentera sina bilder med viss anpassning till syfte och sammanhang. Eleven kan också ge enkla omdömen om arbetsprocessen och visar då på enkla samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet. Kunskapskrav för betyget C i slutet av årskurs 9 Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett utvecklat bildspråk och relativt väl genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett relativt väl fungerande och varierat sätt och prövar och omprövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett relativt väl fungerande sätt. Eleven kan i det bildskapande arbetet utveckla delvis egna idéer inom olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. Dessutom kan eleven presentera sina bilder med relativt god anpassning till syfte och sammanhang. Eleven kan också ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen och visar då på förhållandevis komplexa samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet. Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 9 Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett välutvecklat bildspråk och väl genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår. I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande, varierat och idérikt sätt och prövar och omprövar då systematiskt hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett väl fungerande sätt. Eleven kan i det bildskapande arbetet utveckla egna idéer inom olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. Dessutom kan eleven presentera sina bilder med god anpassning till syfte och sammanhang. Eleven kan också ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen och visar då på komplexa samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet. |
|