Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 9
Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett välutvecklat bildspråk och väl genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår.
I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande, varierat och idérikt sätt och prövar och omprövar då systematiskt hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett väl fungerande sätt.
Eleven kan i det bildskapande arbetet utveckla egna idéer inom olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial.
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. Dessutom kan eleven presentera sina bilder med god anpassning till syfte och sammanhang.
Eleven kan också ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen.
Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett välutvecklat bildspråk och väl genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår.
I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande, varierat och idérikt sätt och prövar och omprövar då systematiskt hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett väl fungerande sätt.
Eleven kan i det bildskapande arbetet utveckla egna idéer inom olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial.
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. Dessutom kan eleven presentera sina bilder med god anpassning till syfte och sammanhang.
Eleven kan också ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen.
Först tog jag kort på väggen som är på vägen till matsalen eftersom att jag tycker att det är väldigt tråkigt där. På internet hittade jag sen bilder med olika sorters människosiluetter på som jag kopierade och klistrade in i Photofilter. Sen använde jag polygonen för att klippa bort allt det vita runt siluetterna eftersom att jag inte ville ha någon bakgrund på min street art. När jag hade gjort det så hällde jag olika färger i en del av siluetterna med färgpytsen. Det var väldigt svårt att få mönstret i de siluetterna som jag ville ha det i. först kopierade jag bilder med mönster på från google som jag sen la in i Photofilter, sen tog jag polygonen runt själva siluettens konturer och drog över "mallen" av siluetten till mönstret där jag kopierade ut biten som då fick ett mönster. Detta var svårt och funkade inte alla gånger men jag kommer inte riktigt ihåg hur jag fick in mönster på de siluetterna som detta sättet inte funkade på. När jag var klar med det så använde jag suddgummit för att ta bort en del av det vita som fanns kvar längs kanterna på några av siluetterna. När jag var klar sparade jag bilden i Jpg, jag tycker att det blev sämre kvalité då än när den var i pfi. Min street art har med värdegrunden att göra för att den visar att alla är lika mycket värda oavsett hur man är. Det spelar ingen roll om man är kort eller lång, smal eller tjock eller vilket utseende, intresse och färg man har, olika är bra.
|
Bilden handlar om kärlek, och hur jobbigt det kan vara när man inte är tillräcklig för att få någons hjärta, symboliseras i bilden med hur mycket, små svarta hjärtan, nyckeln till det stora hjärtat kostar och hur många inte har tillräckligt av de små hjärtanen för att kunna köpa den och låsa upp hjärtat. Jag gjorde den på min egen dator i ett program som heter Painttool sai. Jag lyssnade mest på musik och lät mig själv måla vad musiken fick mig att tänka på. Sedan när jag gjort klart skissen gjorde jag linjer på ett nytt lager och sedan färgade jag ett lager under linjerna. Sedan använde jag Gimp för att klistra in bilden på skolväggen. Jag har inte utgått från någon annan bild, men har använt ett visst sorts sätt att måla på som inte har ett officiellt namn vad jag vet, men de flesta kallar det Kawaii Doodles (kawaii betyder gulligt på japanska) exempel på andra bilder i liknande stil: https://i.ytimg.com/vi/392YCxAU6bU/maxresdefault.jpg Den har väl inte någon direkt koppling till värdegrunden, men hade i alla fall en mening bakom bilden med kärlek. |
Jag har utgått fån en annan bild, frihetsgudinnan med byggnader bakom. Jag förändrade den genom att färglägga gudinnan med olika färger, sedan gjorde jag byggnaderna svarta. Jag gjorde som en sol bakom henne. Jag använde polygonen i photo-filtre runt frihetsgudinnan när jag skulle färglägga henne för att inte måla på resten av bilden. Samma sak gjorde jag när jag skulle färglägga byggnaderna svarta. Solen gjorde jag med sprayen. Frihetsgudinnan heter egentligen Liberty Enlightening the World som betyder friheten upplyser världen, jag tyckte att det lät fint. Det var nog därför jag tog och gjorde om just frihetsgudinnan. |
Först av allt så tänkte jag att jag på något sätt ville göra en logga som presenterar våran skola. Jag kom på förkortningen SB som står för stenbock och skrev bokstäverna snett på varann. Jag valde också att lägga in en stenbock inne i B förstärka symboliken ännu mer. Efter det saknade jag något som gjorde bilden till en logga så jag ville ha något som omringade bokstäverna. Då hittade jag en bild på nätet som jag gjorde transparent. Det var en bild på en flätad ring som jag tyckte passade perfekt. Efter det ville jag skapa en sorts värdegrund i loggan så jag hittade en jättefin färgglad bild på internet som jag tycker ser ut som en världskarta. Denna världskartan symboliserar att hur man än ser ut, var man än kommer ifrån och hur man än är som person så är man välkommen till vår skola. Det var just alla färger i "världskartan" som gjorde att tankarna om att alla är välkomna i vår skola satte igång. Jag valde att sätta denna graffiti på en tegelvägg precis utanför entren till vår skola. Där påminns man varje dag när man besöker skolan om att alla är välkomna till vår skola. |
Kunskapskrav för betyget C i slutet av årskurs 9
Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett utvecklat bildspråk och relativt väl genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår.
I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett relativt väl fungerande och varierat sätt och prövar och omprövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett relativt väl fungerande sätt.
Eleven kan i det bildskapande arbetet utveckla delvis egna idéer inom olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial.
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
Dessutom kan eleven presentera sina bilder med relativt god anpassning till syfte och sammanhang.
Eleven kan också ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen.
Här är min bilduppgift. Jag valde att ta bort texten och hjärtanen som du sa att jag skulle pröva, och det blev faktiskt snyggare så här. Jag tänkte på värdegrunden när jag gjorde denna bilden. Jag tycker att alla ska vara lika mycket värda och att alla ovasätt hudfärg ska ha samma möjligheter i livet och kunna göra va de vill. |
Det första jag gjorde var att jag valde ut vilken vägg jag skulle utgå ifrån. Jag valde en stor vägg utanför skolan. Efter det tänkte jag ut ett budskap som jag utgick ifrån. Budskapet blev att det spelar ingen roll hur du ser ut eller var du kommer ifrån utan det viktiga är att du mår bra med personen. Jag formade ut två halva kroppar i svart och vitt på papper som jag sedan målade på datorn med hjälp av linjerna på fotofilter. Sedan öppnade jag en ny flik i fotofilter med två händer som håller i varandra. Jag klippte ut händerna och färgade ena svart o den andra vit. Jag klippte in händerna i den första bilden och sedan hade jag lite med händerna att justera så de såg verkliga ut. Jag använde den tunna penseln till lite extra "finpill". |
Det första jag gjorde var att googla upp en bild på en skidåkare, sedan tog jag polyfonverktyget och börja beskära ut skidåkaren. Sedan börja jag måla den med sprejverktyget. Här gjorde jag många gånger fel att efter jag hade klippt ut bilden så la jag in den på ett tomt papper men när jag då målade kom det också på pappret, vilket det inte hade gjort om jag målat direkt. Sedan kopiera jag den och la in den på ett tomt papper. |
Det jag gjorde var att först ta ett kort på min vägg där målningen sedan ska sitta. Sedan satte jag igång o skissa, jag tänkte på folk som var förebilder för vårt land som man lätt känner igen. Zlatan var den första jag tänkte på. Jag tog fram en bild från Google och klippte ut Zlatan med hjälp av polygon- verktyget. Sedan ville jag göra om bilden till min egen. Jag färgade hela bilden svart med hjälp av sprayfunktionen. Du visade ett annat sätt efteråt som i slutändan kunde varit bättre. Sedan klippte jag ut bilden och klistrade fast den på min vägg. Den är inte kopplad direkt till värdegrunden men den ska vara till för att man ska h något o se upp till. Jag tänker vi har alla den dagen i skolan då allt går dåligt, men när du då kommer till idrottshallen ser du Zlatan och tänker att han är här. Du mår då bättre inom dig. Jag tycker inte skolan har någon sådan plats där det finns en förebild tecknad. Alla vet ju vem Zlatan är. |
Jag har valt detta motivet för att symbolisera citatet "Kärlek är kärlek". I det översta hjärtat har jag målat prideflaggan, för att symbolisera alla slags romantiska och sexuella läggningar. Under pride-hjärtat har jag gjort ett likhetstecken, och sedan ett rött hjärta som symboliserar kärlek. Jag har använt mig av verktygen pensel, pipett och markering. Jag har även duplicerat (när jag gjorde likhetstecknet). |
Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 9
Eleven kan framställa olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett enkelt bildspråk och delvis genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår.
I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt och prövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck. Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett i huvudsak fungerande sätt.
Eleven kan i det bildskapande arbetet bidra till att utveckla idéer inom olika ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial.
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. Dessutom kan eleven presentera sina bilder med viss anpassning till syfte och sammanhang.
Eleven kan också ge enkla omdömen om arbetsprocessen.