Stenbocksskolan Bild
  • Startsida
    • Inlämningar
    • Peters schema
    • Claes schema
    • Ämnesspecifika begrepp
    • Upphovsrätt >
      • Upphovsrättsguide för lärare – film
      • Datainspektionen
      • Creative Commons – Hur fungerar det?
      • Upphovsrättsguide för lärare – Bild
      • Upphovsrättsguide för lärare – Internet
    • Fria bilder
    • Läslyftet
    • Projekt/Teman >
      • Land Art, åk 7, 2014
      • Åk 7 Fototävling vt-2014
      • Comeniusprojekt 2010-2012
    • BFL
    • Peter Waldenström Konstnär >
      • I biologilärarnas materielrum
  • Bloggen
  • Läroplan
    • Varför?
    • Bildämnets syfte
    • Centralt innehåll
    • Betygskriterier
    • Bedömning
    • Utvecklingsmöjligheter
    • Läroplan grundsärskolan
  • 11 G
  • Uppgifter
    • Årskurs 7 >
      • Bildmapp
      • Färglära >
        • Gråskalan
        • Färgcirkel >
          • NCS – Ett färgsystem
        • Färgtriangel
        • Motsatsfärg
        • Tillämpning: Kamouflageuppgift Höstlöv
      • Teckning >
        • Teckna gråskalan
        • Teckna ansikte
        • Teckna med höger hjärnhalva
        • Människan proportioner
      • JORDEN ROPAR
      • Pixlr E - Chromebook
      • Street Art 1
      • Street Art Digital 2
      • Designuppgift
      • Förpackningsdesign
      • Serie
      • Valaffisch
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Photofiltre - PC
    • Årskurs 8 >
      • Tvåpunktsperspektiv - Framtidshus
      • Digitalt bokomslag
      • Reklam
      • Återanvändning – Collage
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Valaffisch
    • Årskurs 9 >
      • Skivomslag
      • Bildanalys
      • Parafras
      • Layout-arbete
      • Filmen om mig
      • Träduppgift
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Valaffisch
    • Extrauppgifter
    • Stenbocken >
      • Gråskalan
      • Färgcirkel
      • Form
      • Collage
    • Elevens val
  • Peters bildskola
    • Texter
    • Teckning >
      • Teckna ansikte
      • Teckna gråskala
      • Teckna med höger hjärnhalva
    • Färglära >
      • Färgcirkel
      • Gråskala
    • Perspektiv
    • Pixlr
    • Photofiltre >
      • Instruktionsfilmer
      • Manual
    • Systemkamera
  • Elevexempel
    • Tecknarskolan Åk 7 >
      • 2016
    • Star Digital Åk 7 >
      • 2019
    • Serie Åk 7 >
      • 2017
    • Bildmapp Åk 7 >
      • 2018
      • 2023
    • JORDEN ROPAR >
      • 2024
    • Bildmapp Hållbar Utveckling Åk 7 >
      • 2020
    • Street Art Åk 7 >
      • 2016 >
        • Bedömning
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2023
    • Reklam Åk 8 >
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
      • 2023
    • Digitala Bokomslag Åk 8 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
      • Kvalitet
    • Hus Tvåpunktsperspektiv Åk 8 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
      • 2022
      • 2024
    • Valaffischer Åk 8 >
      • 2014
    • Klimathot Collage Åk 8 >
      • 2016 Hantverksmässigt
      • 2017 Hantverksmässigt
      • 2018 Hantverksmässigt
      • 2019 Hantverksmässigt
      • 2020 Digitalt
    • Skivomslag Åk 9 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Layout-arbete Åk 9 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2019
      • 2023
    • Digital parafras Åk 9 >
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
    • Träd-Slutuppgift Åk 9 >
      • 2016
      • 2017
      • 2019
    • Återanvändning Åk 9 >
      • 2014
      • 2016
    • Filmen om mig Åk 9 >
      • 2015
      • 2016
    • Bildanalys Åk 9 >
      • 2017
    • Krönikebild Åk 9 >
      • 2020
    • Stenbocken
  • ÄÖ

Peter Waldenström

Ett av mina uppdrag som förstelärare på Stenbocksskolan (7-9) i Ulricehamn är att visa på möjligheter och inspirera till ämnesövergripande undervisning gärna med inriktning mot estetiska lärprocesser. Särskilt viktiga är de större kunskapsområdena för att öka elevens förståelse och möjligheter att se helheter. 

ÄÖ-bloggen​ är en samlings- och inspirationsplats för idéer och tankar, egna eller andras, som rör det ämnesövergripande arbetet på en högstadieskola och samtidigt lyfta värdet av de estetiska ämnena.

[email protected]

ChatGPT

12/3/2024

0 Comments

 
ChatGPT verkar vara klok som en pudel :)

Ämnesövergripande undervisning är viktig av flera skäl och anses vara en effektiv metod för att främja en holistisk och fördjupad inlärning. Här är några skäl till varför ämnesövergripande undervisning betraktas som betydelsefull:
  1. Verklighetsanknytning: Ämnesövergripande undervisning möjliggör kopplingar mellan olika ämnen och skapar en mer realistisk och meningsfull inlärningsmiljö. Eleverna kan se hur olika discipliner relaterar till varandra och tillämpas i verkliga situationer, vilket ökar förståelsen.
  2. Problemlösning och kreativitet: Genom att integrera olika ämnen får eleverna möjlighet att utveckla sin förmåga till problemlösning och kreativt tänkande. De lär sig att applicera sina kunskaper och färdigheter på komplexa problem och utvecklar en bredare syn på lösningar.
  3. Motivation och engagemang: Ämnesövergripande projekt kan öka elevernas motivation och engagemang genom att erbjuda dem möjligheten att arbeta med ämnen som intresserar dem. Genom att koppla samman olika ämnen i ett projekt får eleverna en mer meningsfull och intressant inlärningsupplevelse.
  4. Livslångt lärande: Ämnesövergripande undervisning främjar förståelse av hur olika ämnen och färdigheter är sammanflätade, vilket kan stödja livslångt lärande. Eleverna utvecklar en förmåga att lära sig själva och ser samband mellan olika områden även utanför skolmiljön.
  5. Sociala och samarbetsfärdigheter: Genom att arbeta i tvärvetenskapliga projekt lär sig eleverna samarbetsfärdigheter och hur man kommunicerar effektivt. Dessa färdigheter är viktiga för arbetslivet och för att fungera väl i samhället.
  6. Förberedelse för komplexa utmaningar: Många samhällsutmaningar och yrken kräver en tvärvetenskaplig synvinkel. Ämnesövergripande undervisning förbereder eleverna för att möta komplexa och mångfacetterade problem i framtiden.

​Sammanfattningsvis möjliggör ämnesövergripande undervisning en mer holistisk syn på kunskap och främjar fördjupad förståelse och tillämpning. Det ger eleverna möjlighet att utveckla en bredare uppsättning färdigheter och förbereder dem för en framtid där integrationen av kunskap från olika områden blir allt viktigare.
0 Comments



Leave a Reply.

    Kategorier

    Alla
    Amfiteater
    Ämnesövergripande
    Anne Bamford
    Artiklar Tips
    Citat
    Debatt
    Eleven Gallery
    Estetiska ämnen
    Filmer
    Hållbar Utveckling
    JORDEN ROPAR
    Matematik
    Skolverket
    Skulptur
    Stenbocken
    Styrdokument
    Teman

    RSS-flöde