Stenbocksskolan Bild
  • Startsida
    • Inlämningar
    • Peters schema
    • Claes schema
    • Ämnesspecifika begrepp
    • Upphovsrätt >
      • Upphovsrättsguide för lärare – film
      • Datainspektionen
      • Creative Commons – Hur fungerar det?
      • Upphovsrättsguide för lärare – Bild
      • Upphovsrättsguide för lärare – Internet
    • Fria bilder
    • Läslyftet
    • Projekt/Teman >
      • Land Art, åk 7, 2014
      • Åk 7 Fototävling vt-2014
      • Comeniusprojekt 2010-2012
    • BFL
    • Peter Waldenström Konstnär >
      • I biologilärarnas materielrum
  • Bloggen
  • Läroplan
    • Varför?
    • Bildämnets syfte
    • Centralt innehåll
    • Betygskriterier
    • Bedömning
    • Utvecklingsmöjligheter
    • Läroplan grundsärskolan
  • 11 G
  • Uppgifter
    • Årskurs 7 >
      • Bildmapp
      • Färglära >
        • Gråskalan
        • Färgcirkel >
          • NCS – Ett färgsystem
        • Färgtriangel
        • Motsatsfärg
        • Tillämpning: Kamouflageuppgift Höstlöv
      • Teckning >
        • Teckna gråskalan
        • Teckna ansikte
        • Teckna med höger hjärnhalva
        • Människan proportioner
      • JORDEN ROPAR
      • Pixlr E - Chromebook
      • Street Art 1
      • Street Art Digital 2
      • Designuppgift
      • Förpackningsdesign
      • Serie
      • Valaffisch
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Photofiltre - PC
    • Årskurs 8 >
      • Tvåpunktsperspektiv - Framtidshus
      • Digitalt bokomslag
      • Reklam
      • Återanvändning – Collage
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Valaffisch
    • Årskurs 9 >
      • Skivomslag
      • Bildanalys
      • Parafras
      • Layout-arbete
      • Filmen om mig
      • Träduppgift
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Valaffisch
    • Extrauppgifter
    • Stenbocken >
      • Gråskalan
      • Färgcirkel
      • Form
      • Collage
    • Elevens val
  • Peters bildskola
    • Texter
    • Teckning >
      • Teckna ansikte
      • Teckna gråskala
      • Teckna med höger hjärnhalva
    • Färglära >
      • Färgcirkel
      • Gråskala
    • Perspektiv
    • Pixlr
    • Photofiltre >
      • Instruktionsfilmer
      • Manual
    • Systemkamera
  • Elevexempel
    • Tecknarskolan Åk 7 >
      • 2016
    • Star Digital Åk 7 >
      • 2019
    • Serie Åk 7 >
      • 2017
    • Bildmapp Åk 7 >
      • 2018
      • 2023
    • JORDEN ROPAR >
      • 2024
    • Bildmapp Hållbar Utveckling Åk 7 >
      • 2020
    • Street Art Åk 7 >
      • 2016 >
        • Bedömning
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2023
    • Reklam Åk 8 >
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
      • 2023
    • Digitala Bokomslag Åk 8 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
      • Kvalitet
    • Hus Tvåpunktsperspektiv Åk 8 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
      • 2022
      • 2024
    • Valaffischer Åk 8 >
      • 2014
    • Klimathot Collage Åk 8 >
      • 2016 Hantverksmässigt
      • 2017 Hantverksmässigt
      • 2018 Hantverksmässigt
      • 2019 Hantverksmässigt
      • 2020 Digitalt
    • Skivomslag Åk 9 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Layout-arbete Åk 9 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2019
      • 2023
    • Digital parafras Åk 9 >
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
    • Träd-Slutuppgift Åk 9 >
      • 2016
      • 2017
      • 2019
    • Återanvändning Åk 9 >
      • 2014
      • 2016
    • Filmen om mig Åk 9 >
      • 2015
      • 2016
    • Bildanalys Åk 9 >
      • 2017
    • Krönikebild Åk 9 >
      • 2020
    • Stenbocken
  • ÄÖ

Peter Waldenström

Ett av mina uppdrag som förstelärare på Stenbocksskolan (7-9) i Ulricehamn är att visa på möjligheter och inspirera till ämnesövergripande undervisning gärna med inriktning mot estetiska lärprocesser. Särskilt viktiga är de större kunskapsområdena för att öka elevens förståelse och möjligheter att se helheter. 

ÄÖ-bloggen​ är en samlings- och inspirationsplats för idéer och tankar, egna eller andras, som rör det ämnesövergripande arbetet på en högstadieskola och samtidigt lyfta värdet av de estetiska ämnena.

[email protected]

Bildkonferens

26/3/2025

 
9 intressanta föreläsningar från Bildkonferensen 2020.
Bild

Lös Konflikten

7/1/2025

0 评论

 
Bild
Bild
Vecka  6 kommer åk 8 att arbeta ämnesövergripande undervisning på temat: Lös Konflikten. Ett annorlunda upplägg med lite planeringstid och där ämneslagen bestämmer utifrån sina årshjul hur temat kan gestaltas. En vecka med strålkastarna på konflikter, stora eller små. ​
0 评论

JORDEN ROPAR

29/11/2024

0 评论

 
Klimatförändringars påverkan runt om i världen. 70 elevarbeten i åk 7 har satts samman till ett större konstverk. Ett samarbete mellan So och Bild.
Bild
0 评论

JORDEN ROPAR

8/11/2024

1 评论

 
Hur ser klimatförändringar ut i olika delar av världen? Ett samarbete mellan Bild och So i det ämnesövergripande projektet: JORDEN ROPAR:
1 评论

JORDEN ROPAR

25/10/2024

0 评论

 
Eleverna i åk 7 har gjort en utsmyckning som passar väldigt bra in i den nedslitna pelarhallen. Rutorna illustrerar symbolerna för de 17 globala målen. Några rutor är ej ännu på plats. Ett samarbete mellan textil- och träslöjd! Tjusigt!!
Bild
0 评论

JORDEN ROPAR

22/10/2024

0 评论

 
ITekniken bygger eleverna en elbil!!
Bild
Bild
0 评论

JORDEN ROPAR - Bildlektioner

26/9/2024

0 评论

 
Bild
Tidsåtgång: 4 lektioner (4 veckor). Alla sjuor arbetar ämnesövergripande med det globala målet 13 (bekämpa klimatförändringar) dessa veckor.


Varje elev får en plywoodskiva med måttet: 20x16 cm. Utifrån en skiss ska sedan skivan målas med akrylfärger. Alla elevers skivor ska sedan sättas samman till ett stort konstverk/utsmyckning som kommer att pryda någon av skolans väggar till exempel i pelarhallen eller mittemot uppehållsrummet.

Bilden ska på något vis gestalta hur det valda landet påverkas av klimatförändringar. Det går också bra att visa hur klimatförändringar kan bekämpas i det aktuella området. (Landet har du valt i So.)


Bedömning: Eleven ska med olika inspirationskällor utveckla en idé utifrån syfte/sammanhang och dessutom kunna göra enkla färgblandningar för att till exempel förklara form och/eller skapa djup i bilden.

Vad ska du måla? Kom på en egen idé eller ta hjälp av ChatGPT:s förslag som finns i bifogade dokument.

När du är färdig tar du ett kort på din målning med datorns kamera och laddar upp bilden här i uppgiften.

0 评论

JORDEN ROPAR

9/9/2024

0 评论

 
Nu är loggan klar för den ämnesövergripande undervisningen som går av stapeln vecka 40-43 för åk 7. Under dessa veckor kommer alla ämnen att arbeta med det globala målet 13: bekämpa klimatförändringarna.
Bild
Bild
0 评论

Pedagogisk Forskning

3/4/2024

0 评论

 
I senaste numret av Pedagogisk Forskning slås ett slag för ÄÖ i matematik och slöjd.
Bild
0 评论

Äntligen!

17/3/2024

0 评论

 
Bild
Bild
0 评论

Frågeställningar

14/3/2024

0 评论

 
Introduktion till ämnesövergripande undervisning. Förslag på diskussionsfrågor.
 
Lärande samtal: Vad betyder ämnesövergripande undervisning för dig? Vilka erfarenheter har du? Vilka samarbeten pågår just nu?
 
Vad säger styrdokumenten om ämnesövergripande arbete, läs igenom tillsammans. Hur arbetar vi med de ”övergripande perspektiven” idag? Vilka större kunskapsområden finns utöver de som nämns? Vilka upplever vi som särskilt viktiga på vår skola? Vilka olika begrepp för ämnesövergripande undervisning används?
 
ChatGPT om varför ämnesövergripande undervisning är betydelsefullt ur ett elevperspektiv. Diskutera de olika skälen. Finns det flera?
 
Hur kan vi arbeta ämnesövergripande på vår skola? Diskutera olika metoder/nivåer och dess för- och nackdelar. Vilken roll kan arbetslagen spela?
 
Nu är årshjulen på plats. Titta gärna på några tillsammans och diskutera hur årshjul på olika sätt kan konstrueras för att gynna ämnesövergripande arbete. Behövs en samsyn?
 
Hur kan vi tillsammans utveckla det ämnesövergripande arbetet, på till exempel KU-dagar framöver?
 
So-trädet (se bild). So-ämnena med ett centralt innehåll som i stora delar omfattar de större kunskapsområdena skulle kunna vara stammen i det ämnesövergripande trädet som andra ämnen på olika vis förhåller sig till.
 
Skolinspektionen granskning visar att varannan skola behöver förbättra arbetet med den ämnesövergripande undervisningen. Enligt ChatGpt finns det flera anledningar. Stämmer det med vår skola?
 


lärande_samtal__1_.docx
File Size: 18 kb
File Type: docx
Hämta fil

Bild
0 评论

Styrdokument - Ämnesövergripande - Lgr 22

13/3/2024

 
1 Skolans värdegrund och uppdrag

Skolans uppdrag
En viktig uppgift för skolan är att ge överblick och sammanhang. I all ­undervisning är det angeläget att anlägga vissa övergripande perspektiv. Genom ett historiskt perspektiv kan eleverna utveckla en förståelse för samtiden och en beredskap inför framtiden samt utveckla sin förmåga till dynamiskt tänkande.

Genom ett miljöperspektiv får de möjligheter både att ta ansvar för den miljö de själva direkt kan påverka och att skaffa sig ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala miljöfrågor. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling.

Ett internationellt perspektiv är viktigt för att kunna se den egna verkligheten i ett globalt sammanhang och för att skapa internationell solidaritet samt för att leva i ett samhälle med täta kontakter över kultur- och nationsgränser. Det internationella perspektivet innebär också att utveckla förståelse för den kulturella mångfalden inom landet.

Det etiska perspektivet är av betydelse för många av de frågor som tas upp i skolan. Perspektivet ska prägla skolans verksamhet för att ge grund för och främja elevernas förmåga att göra personliga ställningstaganden och agera ansvarsfullt mot sig själva och andra.
 
Skolans uppdrag att främja lärande förutsätter en aktiv diskussion i den enskilda skolan om kunskapsbegrepp, om vad som är viktig kunskap i dag och i framtiden och om hur kunskapsutveckling sker. Olika aspekter på kunskap och lärande är naturliga utgångspunkter i en sådan diskussion. Kunskap är inget entydigt begrepp. Kunskap kommer till uttryck i olika former – såsom fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet – som förutsätter och samspelar med varandra. Skolans arbete måste inriktas på att ge utrymme för olika kunskapsformer och att skapa ett lärande där dessa former balanseras och blir till en helhet.

​Skolan ska främja elevernas harmoniska utveckling. Detta ska åstadkommas genom en varierad och balanserad sammansättning av innehåll och arbetsformer. Gemensamma erfarenheter och den sociala och kulturella värld som skolan utgör skapar utrymme och förutsättningar för ett lärande och en utveckling där olika kunskapsformer är delar av en helhet



2 Övergripande mål och riktlinjer:
 
2.2 Kunskaper
Riktlinjer:

Läraren ska

  • ge utrymme för elevens förmåga att själv skapa och använda olika uttrycksmedel,
  • samverka med andra lärare i arbetet för att nå utbildningsmålen, och
  • organisera och genomföra arbetet så att eleven:
    • utvecklas efter sina förutsättningar och samtidigt stimuleras att använda och utveckla hela sin förmåga,
    • upplever att kunskap är meningsfull och att den egna kunskapsutvecklingen går framåt,
    • får möjligheter till ämnesfördjupning, överblick och sammanhang, och
    • får möjligheter att arbeta ämnesövergripande.
 
2.8 Rektorns ansvar:

Rektorn har ansvaret för skolans resultat och har, inom givna ramar, ett särskilt ansvar för att:

  • kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer samt kunskaper om hedersrelaterat våld och förtryck behandlas återkommande i utbildningen,
  • undervisningen i olika ämnesområden samordnas så att eleverna får möjlighet att uppfatta större kunskapsområden som en helhet,
  • i undervisningen i olika ämnen integrera ämnesövergripande kunskapsområden, exempelvis miljö, trafik, jämställdhet, konsumentfrågor samt riskerna med tobak, alkohol och andra droger,

ChatGPT

12/3/2024

0 评论

 
ChatGPT verkar vara klok som en pudel :)

Ämnesövergripande undervisning är viktig av flera skäl och anses vara en effektiv metod för att främja en holistisk och fördjupad inlärning. Här är några skäl till varför ämnesövergripande undervisning betraktas som betydelsefull:
  1. Verklighetsanknytning: Ämnesövergripande undervisning möjliggör kopplingar mellan olika ämnen och skapar en mer realistisk och meningsfull inlärningsmiljö. Eleverna kan se hur olika discipliner relaterar till varandra och tillämpas i verkliga situationer, vilket ökar förståelsen.
  2. Problemlösning och kreativitet: Genom att integrera olika ämnen får eleverna möjlighet att utveckla sin förmåga till problemlösning och kreativt tänkande. De lär sig att applicera sina kunskaper och färdigheter på komplexa problem och utvecklar en bredare syn på lösningar.
  3. Motivation och engagemang: Ämnesövergripande projekt kan öka elevernas motivation och engagemang genom att erbjuda dem möjligheten att arbeta med ämnen som intresserar dem. Genom att koppla samman olika ämnen i ett projekt får eleverna en mer meningsfull och intressant inlärningsupplevelse.
  4. Livslångt lärande: Ämnesövergripande undervisning främjar förståelse av hur olika ämnen och färdigheter är sammanflätade, vilket kan stödja livslångt lärande. Eleverna utvecklar en förmåga att lära sig själva och ser samband mellan olika områden även utanför skolmiljön.
  5. Sociala och samarbetsfärdigheter: Genom att arbeta i tvärvetenskapliga projekt lär sig eleverna samarbetsfärdigheter och hur man kommunicerar effektivt. Dessa färdigheter är viktiga för arbetslivet och för att fungera väl i samhället.
  6. Förberedelse för komplexa utmaningar: Många samhällsutmaningar och yrken kräver en tvärvetenskaplig synvinkel. Ämnesövergripande undervisning förbereder eleverna för att möta komplexa och mångfacetterade problem i framtiden.

​Sammanfattningsvis möjliggör ämnesövergripande undervisning en mer holistisk syn på kunskap och främjar fördjupad förståelse och tillämpning. Det ger eleverna möjlighet att utveckla en bredare uppsättning färdigheter och förbereder dem för en framtid där integrationen av kunskap från olika områden blir allt viktigare.
0 评论

So-Trädet

2/3/2024

1 评论

 
So-ämnena med ett centralt innehåll som i stora delar omfattar de större kunskapsområdena skulle kunna vara stammen i det ämnesövergripande trädet. 

​En utmaning blir då att utforma årshjul som gynnar ett ämnesövergripande arbetssätt. 
Bild
Bild
2.8 Rektorns ansvar:
Rektorn har ansvaret för skolans resultat och har, inom givna ramar, ett särskilt ansvar för att:


  • kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer samt kunskaper om hedersrelaterat våld och förtryck behandlas återkommande i utbildningen,
  • undervisningen i olika ämnesområden samordnas så att eleverna får möjlighet att uppfatta större kunskapsområden som en helhet,
  • i undervisningen i olika ämnen integrera ämnesövergripande kunskapsområden, exempelvis miljö, trafik, jämställdhet, konsumentfrågor samt riskerna med tobak, alkohol och andra droger,
1 评论

Tvärgrupper

1/3/2024

0 评论

 
Axplock ur diskussioner i tvärgrupperna gällande årshjul och ämnesövergripande undervisning.
​

Tvärgrupper_ÄÖ.docx
File Size: 25 kb
File Type: docx
Hämta fil

Bild
0 评论

ChatGPT

29/2/2024

0 评论

 
PW
You
På nästan varannan granskad skola bedöms att arbetet med ämnesövergripande undervisningen bör förbättras. Skolinspektionen konstaterar att lärarna inte alltid organiserar och genomför arbetet så att eleverna får en möjlighet att arbeta ämnesövergripande och rektor tar inte alltid sitt ansvar för att undervisningen i olika ämnesområden samordnas så att eleverna får möjlighet att uppfatta större kunskapsområden som en helhet. Vad beror detta på?

ChatGPTDet finns flera möjliga orsaker till varför ämnesövergripande undervisning inte alltid genomförs effektivt på skolor. Här är några potentiella faktorer:
  1. Brister i lärarnas kompetens och förståelse: Lärarna kanske inte har tillräcklig kunskap eller förståelse för hur man utformar och genomför ämnesövergripande lektioner. Det kan finnas behov av vidareutbildning eller stöd för att hjälpa dem att utveckla sina färdigheter inom detta område.
  2. Bristande resurser: Skolor kan sakna tillräckliga resurser, både ekonomiskt och materiellt, för att stödja ämnesövergripande undervisning. Det kan vara svårt att tillhandahålla lämpliga material och utrustning för att stödja integreringen av olika ämnen.
  3. Pedagogisk kultur och ledarskap: Skolledningen kan sakna tydlig strategi och prioritering för ämnesövergripande undervisning, vilket kan leda till bristande samordning och stöd från rektorer och andra administrativa beslutsfattare.
  4. Tidsbegränsningar och schemaläggning: Lärare kan kämpa med att hitta tillräcklig tid för att planera och genomföra ämnesövergripande aktiviteter inom ramen för ett fullspäckat läroplan och schema.
  5. Bedömnings- och utvärderingsmetoder: Om bedömningsmetoderna främst fokuserar på enskilda ämnen, kan det avskräcka lärare från att genomföra ämnesövergripande undervisning, då det kan upplevas som svårt att bedöma elevernas prestationer över flera ämnen.
  6. Kulturella och institutionella hinder: Vissa skolor kan vara bundna av traditionella pedagogiska metoder eller administrativa strukturer som motverkar ämnesövergripande undervisning. Det kan krävas förändringar i skolkulturen och institutionella strukturer för att främja ett mer integrerat tillvägagångssätt.

​Sammanfattningsvis kan problemen med ämnesövergripande undervisning på skolor bero på en kombination av pedagogiska, resursmässiga, organisatoriska och kulturella faktorer. Att adressera dessa utmaningar kräver ofta en helhetssyn och en strategisk plan för att främja integrationen av ämnen och främja elevernas helhetsförståelse.

Bild
Bild
0 评论

Hållbar Utveckling

28/2/2024

0 评论

 
Skolverkets modul om Hållbar utveckling för högstadiet
0 评论

Svenska+Bild=Sant

27/2/2024

0 评论

 
Alla åttor (9 st.!!)på skolan arbetar just nu ämnesövergripande i Bild och Svenska. I båda ämnena ingår att skapa en reklamaffisch och till den skriva en reflekterande text. Tack vare synkade årshjul har ämnesövergripande undervisning möjliggjorts och affischen görs numera på bildlektionerna och texten skrivs på svensklektionerna. 
 
I bildämnet upplever vi ökad motivation, högre kvalitet och avlastning när det gäller det centrala innehållet.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
0 评论

Ämnesövergripande - Chat GPT

27/2/2024

0 评论

 
Chat GPT ger 226 svar på varför det är bra med ämnesövergripande undervisning!!
Ämnesövergripande_chat_gpt.docx
File Size: 37 kb
File Type: docx
Hämta fil

0 评论

Träduppgift

26/2/2024

0 评论

 
Tema "träd" i valfri teknik, kopplat till en valfri konstriktning. Ämnesövergripande arbete bild/slöjd med konstriktning: samtidskonst. En smått genial lösning där kulan illustrerar människan i livets labyrint.
Bild
0 评论

ÄÖ

16/1/2024

0 评论

 
Intressant artikel i "Vi lärare" om ämnesövergripande undervisning i Musik och Engelska.
Bild
0 评论

Ämnesövergripande

15/6/2023

 
Bild
Bild
Flera av niorna väljer att göra sitt slutarbete ämnesövergripande Bild/Slöjd. Elliott visar i sin skulptur hur vi människor behandlar naturen.

​Sjuorna har jobbat med möbeldesign och gjort skalenliga modeller på stolar.

Elevarbete - Omslag

12/4/2023

0 评论

 
Bild
0 评论

Kreativitet

19/1/2023

0 评论

 
Därför är skapandet nödvändigt i skolan. En viktig och intressant artikel skriven av hjärnforskaren Fredrik Ullén.
0 评论

Ämnesövergripande

16/10/2022

 
Eleverna på Stenbocken har jobbat ämnesövergripande när de gjort sina valaffischer. I Samhällskunskap har eleverna arbetat med demokrati och fria val. I Bild har eleverna med bild och text lyft partiers olika vallöften.
Picture
<<上一篇

    Kategorier

    Alla
    Amfiteater
    Ämnesövergripande
    Anne Bamford
    Artiklar Tips
    Citat
    Debatt
    Eleven Gallery
    Estetiska ämnen
    Filmer
    Hållbar Utveckling
    JORDEN ROPAR
    Matematik
    Skolverket
    Skulptur
    Stenbocken
    Styrdokument
    Teman

    RSS-flöde