Närvarande: Peter, Claes, Ingrid, Jonas, Mikael, Samuel och Ulrika.
Första delen av mötet diskuterade vi de tre allmänna frågeställningarna:
Hur bearbetar vi "omprovsberget"?
Hur motiverar vi eleverna att nå de högre betygen?
Vad kan vi göra för att hjälpa de svagare eleverna, tex redovisningsformer?
Därefter diskuterade vi den framtida utvecklingen av amfiteatern och Annextorget:
Annexeum är bästa namnförslag hittills, men vi avvaktar tillsvidare.
Vi funderar över vilka attribut som behövs, talarpodium, anslagstavla mm.samt hur användandet kan komma att se ut i framtiden.
Ulrika ska tillsammans med elever virka utsmyckning till stolpar och räcken.
Invigning (musik, talare) senast september, Peter pratar med Fredrik om vilka restriktioner som gäller.
Ny på fastighetsförvaltningen, Petra Mahr, var här och presenterade sig och ska undersöka hur vi kan gå vidare med målning av två fasader, ev. byggnadslov och finansiering.
Ett större kunskapsområde:
Vi var överens om att gemensamt närma oss ett större kunskapsområde för att elever enklare ska kunna se helheter och förstå sammanhang. Valet föll på hållbar utveckling och vi börjar med att inventera hur det ser ut i våra egna ämnen. Vecka 37 och 38 är tanken att åk 7 i våra ämnen ska ta sig an uppgifter som kan kopplas till hållbar utveckling. Intressant i sammanhanget är att Skolinspektionen just nu granskar 30 skolor och hur dessa arbetar med lärande för hållbar utveckling. Naturligtvis kul om fler ämnen hakar på!
Ett projekt som motiverar elever att återinsamla sina burkar har startats upp. i slöjden kommer åk 7 att tillverka uppsamlingslådor.
Skoltidning:
Tankar om en skoltidning som lyfter Annexet och de estetiska ämnena ventilerades. Tidningen görs i huvudsak av elever, kanske elevens val åk 9 i samarbete med svenska. Namnet är givet: X-et!!