Lärande samtal: Vad betyder ämnesövergripande undervisning för dig? Vilka erfarenheter har du? Vilka samarbeten pågår just nu?
Vad säger styrdokumenten om ämnesövergripande arbete, läs igenom tillsammans. Hur arbetar vi med de ”övergripande perspektiven” idag? Vilka större kunskapsområden finns utöver de som nämns? Vilka upplever vi som särskilt viktiga på vår skola? Vilka olika begrepp för ämnesövergripande undervisning används?
ChatGPT om varför ämnesövergripande undervisning är betydelsefullt ur ett elevperspektiv. Diskutera de olika skälen. Finns det flera?
Hur kan vi arbeta ämnesövergripande på vår skola? Diskutera olika metoder/nivåer och dess för- och nackdelar. Vilken roll kan arbetslagen spela?
Nu är årshjulen på plats. Titta gärna på några tillsammans och diskutera hur årshjul på olika sätt kan konstrueras för att gynna ämnesövergripande arbete. Behövs en samsyn?
Hur kan vi tillsammans utveckla det ämnesövergripande arbetet, på till exempel KU-dagar framöver?
So-trädet (se bild). So-ämnena med ett centralt innehåll som i stora delar omfattar de större kunskapsområdena skulle kunna vara stammen i det ämnesövergripande trädet som andra ämnen på olika vis förhåller sig till.
Skolinspektionen granskning visar att varannan skola behöver förbättra arbetet med den ämnesövergripande undervisningen. Enligt ChatGpt finns det flera anledningar. Stämmer det med vår skola?

lärande_samtal__1_.docx |