Ur Skolan och den radikala estetiken av Lena Aulin-Gråhamn, Magnus Persson och Jan Thavenius.
På temat estetiska lärprocesser finns här åtta artiklar i Pedagogiska Magasinet (2004).
Ett av mina uppdrag som förstelärare på Stenbocksskolan (7-9) i Ulricehamn är att visa på möjligheter och inspirera till ämnesövergripande undervisning gärna med inriktning mot estetiska lärprocesser. Särskilt viktiga är de större kunskapsområdena för att öka elevens förståelse och möjligheter att se helheter.
ÄÖ-bloggen är en samlings- och inspirationsplats för idéer och tankar, egna eller andras, som rör det ämnesövergripande arbetet på en högstadieskola och samtidigt lyfta värdet av de estetiska ämnena.
"Till skillnad från skolboksvetandet släpper konsten fram det osäkra, ofärdiga, motsägelsefulla och mångtydiga i våra kunskaper. Konsten har plats för känslor och stämningar, det personliga och subjektiva, för konflikter och dilemman."
Ur Skolan och den radikala estetiken av Lena Aulin-Gråhamn, Magnus Persson och Jan Thavenius. På temat estetiska lärprocesser finns här åtta artiklar i Pedagogiska Magasinet (2004). En del i Skolverkets modul "Inkludering och skolans praktik" som handlar om hur estetiska lärprocesser kan främja alla elevers lärande.
"Anne Bamford, professor i pedagogik, berättar om hur estetik påverkar lärandet. Hon tar tempen på den svenska skolan och märker bland annat att svenska elever mår bäst i världen samtidigt som de flesta lärare inte känner sig uppskattade, att Sverige dyker i Pisa men ligger i topp i andra mätningar. Anne Bamford är bosatt i London sedan ett antal år tillbaka och anställd av University of Arts och driver dessutom en mängd skolor. Efter att ha väckt stor uppmärksamhet med sin forskningsrapport "Wow Factor – Global research compendium on the impact of the arts in education" har hon hela världen som sitt arbetsfält. Rapporten skrevs på uppdrag av Unesco och innehåller analyserat material från 170 länder. Den visar på ett tydligt sätt att estetiska ämnen har en positiv inverkan på elevernas lärande." Klimat/Klimathot är ett tema och exempel på ett större kunskapsområde som flera ämnen tar upp ur olika perspektiv. I bildämnet är det en omfattande arbetsuppgift i åk 8 som innefattar både ett hantverksmässigt och ett digitalt arbete. Eleverna återanvänder bilder för att skapa nya i collageform. Här skulle både vi lärare och elever vinna på ett ökat samarbete. Elevarbeten med tillstånd
Inte självklart med estetiska lärprocesser ens i de estetiska ämnena, skriver Kristina Karlberg i Tidningen Grundskolan. Artikel här!
"Handen spelar huvudrollen i hjärnan". En artikel i Pedagogiska magasinet av Göran Lundborg. "Vilar på kunskap" av Peter Waldenström ©
Vi behöver bli bättre på att jobba tillsammans med de elever vi har gemensamt. En förutsättning för det är att vi i arbetslaget har våra arbetsplatser i samma rum men det är inte en helt okontroversiell idé om skolan präglas av en stark institutionskultur. Kanske dags att pröva något nytt efter 100 år i samma spår? Varför inte börja med att testa med ett arbetslag?
Fördelarna är flera men i den här bloggen ligger mitt fokus på det ämnesövergripande arbetet som självklart kommer att gynnas av att ett flertal ämnesföreträdare träffas naturligt och frekvent med eleverna som gemensam nämnare. Tematiskt arbete möjliggörs vilket underlättar för elever att se helheter. En äldre skiss från ett tidigare projekt, där även Marie Libell ingick, om hur en framtida skola skulle kunna se ut med fyra arbetslag och arbetsrummen i anslutning till elevernas hemvist. Satsa på estetiska ämnen! En debattartikel av Maria Löfgren, rektor vid Lärarhögskolan, Umeå Universitet och Anna Lindqvist, prefekt vid Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet.
Den danska medieforskaren Kirsten Drotner har myntat begreppet "Att skapa sig själv". Hon betonar att bryggan mellan det omedvetna och det medvetna alltid måste finnas för att människan ska kunna utvecklas och finna sin identitet. I skolan hamnar vi ofta i det redan färdiga, det redan sagda, det redan skrivna etc.
|