Stenbocksskolan Bild
  • Startsida
    • Inlämningar
    • Peters schema
    • Claes schema
    • Ämnesspecifika begrepp
    • Upphovsrätt >
      • Datainspektionen
      • Creative Commons – Hur fungerar det?
      • Upphovsrättsguide för lärare – Bild
      • Upphovsrättsguide för lärare – film
      • Upphovsrättsguide för lärare – Internet
    • Fria bilder
  • Bloggen
  • Läroplan
    • Varför?
    • Bildämnets syfte
    • Centralt innehåll
    • Kunskapskrav >
      • Cirkelmatris
    • Bedömning
    • Utvecklingsmöjligheter
    • Läroplan grundsärskolan
  • 11 G
  • Uppgifter
    • Årskurs 7 >
      • Bildmapp
      • Pixlr - Chromebook
      • Färglära >
        • Gråskalan
        • Färgcirkel >
          • NCS – Ett färgsystem
        • Färgtriangel
        • Motsatsfärg
        • Tillämpning: Kamouflageuppgift Höstlöv
      • Teckning >
        • Teckna gråskalan
        • Teckna ansikte
        • Teckna med höger hjärnhalva
        • Människan proportioner
      • Street Art 1
      • Street Art Digital 2
      • Serie
      • Valaffisch
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Photofiltre - PC
    • Årskurs 8 >
      • Tvåpunktsperspektiv
      • Digitalt bokomslag
      • Reklam
      • Återanvändning – Collage
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Valaffisch
    • Årskurs 9 >
      • Skivomslag
      • Bildanalys
      • Parafras
      • Layout-arbete
      • Filmen om mig
      • Träduppgift
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Valaffisch
    • Extrauppgifter
    • Stenbocken >
      • Gråskalan
      • Färgcirkel
      • Form
      • Collage
    • Elevens val
  • Peters bildskola
    • Texter
    • Teckning >
      • Teckna ansikte
      • Teckna gråskala
      • Teckna med höger hjärnhalva
    • Färglära >
      • Färgcirkel
      • Gråskala
    • Perspektiv
    • Pixlr
    • Photofiltre >
      • Instruktionsfilmer
      • Manual
    • Systemkamera
  • Elevexempel
    • Tecknarskolan Åk 7 >
      • 2016
    • Star Digital Åk 7 >
      • 2019
    • Serie Åk 7 >
      • 2017
    • Bildmapp Åk 7 >
      • 2018
    • Bildmapp Hållbar Utveckling Åk 7 >
      • 2020
    • Street Art Åk 7 >
      • 2016 >
        • Bedömning
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Reklam Åk 8 >
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
    • Digitala Bokomslag Åk 8 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
      • Kvalitet
    • Hus Tvåpunktsperspektiv Åk 8 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
    • Valaffischer Åk 8 >
      • 2014
    • Collage Åk 8 >
      • 2016 Hantverksmässigt
      • 2017 Hantverksmässigt
      • 2018 Hantverksmässigt
      • 2019 Hantverksmässigt
      • 2020 Digitalt
    • Skivomslag Åk 9 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Layout-arbete Åk 9 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2019
    • Digital parafras Åk 9 >
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
    • Träd-Slutuppgift Åk 9 >
      • 2016
      • 2017
      • 2019
    • Återanvändning Åk 9 >
      • 2014
      • 2016
    • Filmen om mig Åk 9 >
      • 2015
      • 2016
    • Bildanalys Åk 9 >
      • 2017
    • Krönikebild Åk 9 >
      • 2020
    • Stenbocken
  • Övrigt
    • Förstelärarbloggen
    • Läslyftet
    • BFL
    • Projekt/Teman >
      • Land Art, åk 7, 2014
      • Åk 7 Fototävling vt-2014
      • Comeniusprojekt 2010-2012
    • Konst >
      • Samtidskonst
      • Peter Waldenström Konstnär >
        • Recension
        • Skulptur
        • I biologilärarnas materielrum

Peter Waldenström

Ett av mina uppdrag som förstelärare på Stenbocksskolan (7-9) i Ulricehamn är att visa på möjligheter och inspirera till ämnesövergripande undervisning med inriktning mot estetiska lärprocesser i ämneslaget, arbetslaget och i de estetiska ämnena. Särskilt viktiga är de större kunskapsområdena för att öka elevens förståelse och möjligheter att se större helheter. 

Ambitionen är att skapa någon form av mötesplats där praktiskt/estetiska ämnen kan hitta samarbetsformer med eller utan de teoretiska ämnena. I bloggen samlar jag tankar och idéer, egna och andras.

peter.waldenstrom@ulricehamn.se

Praktisk-estetiska

29/4/2020

0 Kommentarer

 
I en debattartikel i DN vill skribenten helt ta bort musik och slöjd från grundskolans schema. Kalla estetvindar blåser ...
Amanda Lind - minister för kultur, demokrati och idrott
19 maj kl. 20:44 · VI MÅSTE STÅ UPP FÖR BARNS RÄTT TILL SIN KREATIVITET
Än en gång attackeras de praktisk-estetiska skolämnena, när Isak Skogstad i gårdagens DN debatterar för att helt ta bort musik och slöjd från grundskolans schema. Att begränsa barns tillgång till estetiska ämnen i skolan är en återkommande debatt som lyfts av både borgerliga partier och fristående debattörer de senaste åren och som gör mig djupt oroad. Att nedvärdera de praktisk-estetiska skolämnena till något slags fluffig... utfyllnad i schemat, är att helt blunda för vikten av kreativitet i ett samhälle.
Dels har dessa ämnen ett starkt egenvärde. Det handlar om vilken grundsyn vi har på vilket samhälle vi vill ha och på vad det innebär att vara människa. För ett samhälle där kultur och kreativitet är en fundamental del går det inte att skära bort väsentliga grundstenar, så som praktisk-estetiska ämnen i skolan, utan konsekvenser, både för samhället och individen.

För de som såg Eurovision Song Contest igår var det uppenbart hur starkt svensk musik och kultur står sig - otaliga nummer hade någon slags svensk inblandning. Svensk musikexport är starkare än någonsin. Det svenska modeundret blomstrar. Svensk design är eftertraktad i världen. Allt detta har inte uppstått av en slump, utan är ett resultat av att vi som samhälle förstått att värdera kreativitet och praktiska färdigheter, från tidig ålder.
Vi vet att de estetiska och praktiska ämnena gör att barn lättare tar till sig av annan undervisning. Att ta bort dem för att effektivisera skolan, är därför bara att skjuta sig själv i foten. Musikundervisning gynnar exempelvis både den språkliga och den matematiska utvecklingen. Ämnena lär också barnen problemlösning, att finna nya lösningar när det inte går som man tänkt.
Men inte minst är det viktigt att alla barn ska få chansen att utforska sina intressen och talanger. Det är min fulla övertygelse att barn som hittar ämnen de tycker om eller är bra på, trivs bättre i skolan. Det är också min fulla övertygelse att ett samhälle där barnen trivs och tror på sin förmåga, är ett bättre samhälle.
Samtidigt vet vi att de barn som växer upp i hem och på platser där det är långt till närmsta bio eller konsertlokal, är de som drabbas hårdast när dessa ämnen tas bort från schemat. Att den tidigare alliansregeringen tog bort de estetiska ämnena från gymnasiet var därför ett svek mot alla de barn som står långt från kulturen idag. Att debatten nu förskjutits till att handla om att även ta bort dessa ämnen från de yngre barnen gör mig både arg och ledsen.
För mig som miljöpartist och kulturminister är det självklart att barn i hela landet ska få chansen att vara kreativa och uppleva kultur. Jag kommer alltid stå upp för barns rätt att spela, sjunga och förstå att de har förmågan att vara kreativa.

#merkulturtillfler

0 Kommentarer



Lämna ett svar.

    Kategorier

    Alla
    Amfiteater
    Anne Bamford
    Arbetslag
    Artiklar Tips
    Brainstorming
    Citat
    Debatt
    Eleven Gallery
    Estetiska ämnen
    Filmer
    Hållbar Utveckling
    Matematik
    Skolverket
    Skulptur
    Stenbocken
    Styrdokument
    Teman
    Ämnesövergripande

    RSS-flöde