Stenbocksskolan Bild
  • Startsida
    • Inlämningar
    • Peters schema
    • Claes schema
    • Ämnesspecifika begrepp
    • Upphovsrätt >
      • Datainspektionen
      • Creative Commons – Hur fungerar det?
      • Upphovsrättsguide för lärare – Bild
      • Upphovsrättsguide för lärare – film
      • Upphovsrättsguide för lärare – Internet
    • Fria bilder
  • Bloggen
  • Läroplan
    • Varför?
    • Bildämnets syfte
    • Centralt innehåll
    • Kunskapskrav >
      • Cirkelmatris
    • Bedömning
    • Utvecklingsmöjligheter
    • Läroplan grundsärskolan
  • 11 G
  • Uppgifter
    • Årskurs 7 >
      • Bildmapp
      • Pixlr - Chromebook
      • Färglära >
        • Gråskalan
        • Färgcirkel >
          • NCS – Ett färgsystem
        • Färgtriangel
        • Motsatsfärg
        • Tillämpning: Kamouflageuppgift Höstlöv
      • Teckning >
        • Teckna gråskalan
        • Teckna ansikte
        • Teckna med höger hjärnhalva
        • Människan proportioner
      • Street Art Digital
      • Serie
      • Valaffisch
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Photofiltre - PC
    • Årskurs 8 >
      • Tvåpunktsperspektiv
      • Digitalt bokomslag
      • Reklam
      • Återanvändning – Collage
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Valaffisch
    • Årskurs 9 >
      • Skivomslag
      • Bildanalys
      • Parafras
      • Layout-arbete
      • Filmen om mig
      • Träduppgift
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Valaffisch
    • Extrauppgifter
    • Stenbocken >
      • Gråskalan
      • Färgcirkel
      • Form
      • Collage
    • Elevens val
  • Peters bildskola
    • Texter
    • Teckning >
      • Teckna ansikte
      • Teckna gråskala
      • Teckna med höger hjärnhalva
    • Färglära >
      • Färgcirkel
      • Gråskala
    • Perspektiv
    • Pixlr
    • Photofiltre >
      • Instruktionsfilmer
      • Manual
    • Systemkamera
  • Elevexempel
    • Tecknarskolan Åk 7 >
      • 2016
    • Star Digital Åk 7 >
      • 2019
    • Serie Åk 7 >
      • 2017
    • Bildmapp Åk 7 >
      • 2018
    • Bildmapp Hållbar Utveckling Åk 7 >
      • 2020
    • Street Art Åk 7 >
      • 2016 >
        • Bedömning
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Reklam Åk 8 >
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
    • Digitala Bokomslag Åk 8 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
    • Hus Tvåpunktsperspektiv Åk 8 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
    • Valaffischer Åk 8 >
      • 2014
    • Collage Åk 8 >
      • 2016 Hantverksmässigt
      • 2017 Hantverksmässigt
      • 2018 Hantverksmässigt
      • 2019 Hantverksmässigt
      • 2020 Digitalt
    • Skivomslag Åk 9 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Layout-arbete Åk 9 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2019
    • Digital parafras Åk 9 >
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
    • Träd-Slutuppgift Åk 9 >
      • 2016
      • 2017
      • 2019
    • Återanvändning Åk 9 >
      • 2014
      • 2016
    • Filmen om mig Åk 9 >
      • 2015
      • 2016
    • Bildanalys Åk 9 >
      • 2017
    • Krönikebild Åk 9 >
      • 2020
    • Stenbocken
  • Övrigt
    • Förstelärarbloggen
    • Läslyftet
    • BFL
    • Projekt/Teman >
      • Land Art, åk 7, 2014
      • Åk 7 Fototävling vt-2014
      • Comeniusprojekt 2010-2012
    • Konst >
      • Samtidskonst
      • Peter Waldenström Konstnär >
        • Recension
        • Skulptur
        • I biologilärarnas materielrum

Peter Waldenström

Ett av mina uppdrag som förstelärare på Stenbocksskolan (7-9) i Ulricehamn är att visa på möjligheter och inspirera till ämnesövergripande undervisning med inriktning mot estetiska lärprocesser i ämneslaget, arbetslaget och i de estetiska ämnena. Särskilt viktiga är de större kunskapsområdena för att öka elevens förståelse och möjligheter att se större helheter. 

Ambitionen är att skapa någon form av mötesplats där praktiskt/estetiska ämnen kan hitta samarbetsformer med eller utan de teoretiska ämnena. I bloggen samlar jag tankar och idéer, egna och andras.

peter.waldenstrom@ulricehamn.se

Bild + Krönika

16/5/2020

0 Kommentarer

 
Bild
Elin har skrivit en krönika om asylrätt och anhöriginvandring och tar upp hur problematiskt det kan vara för familjer som har splittrats att få återförenas och rentav bara att få träffas i Sverige. Krönikan förstärktes med en egenkomponerad bild.

​Bilden är oerhört stark och talar egentligen för sig själv!!!
0 Kommentarer

Bild + Slöjd

13/5/2020

0 Kommentarer

 
Två nöjda grabbar som visar sitt pågående slutarbete i bild. Uppgiften går ut på att gestalta ett träd i valfri teknik kopplat till en konstriktning. Det här blir ett ämnesövergripande arbete: Bild + Slöjd!

Läs gärna studien om hur hjärna och hand samverkar.
Bild
0 Kommentarer

Process

5/5/2020

0 Kommentarer

 
0 Kommentarer

Praktisk-estetiska

29/4/2020

0 Kommentarer

 
I en debattartikel i DN vill skribenten helt ta bort musik och slöjd från grundskolans schema. Kalla estetvindar blåser ...
Amanda Lind - minister för kultur, demokrati och idrott
19 maj kl. 20:44 · VI MÅSTE STÅ UPP FÖR BARNS RÄTT TILL SIN KREATIVITET
Än en gång attackeras de praktisk-estetiska skolämnena, när Isak Skogstad i gårdagens DN debatterar för att helt ta bort musik och slöjd från grundskolans schema. Att begränsa barns tillgång till estetiska ämnen i skolan är en återkommande debatt som lyfts av både borgerliga partier och fristående debattörer de senaste åren och som gör mig djupt oroad. Att nedvärdera de praktisk-estetiska skolämnena till något slags fluffig... utfyllnad i schemat, är att helt blunda för vikten av kreativitet i ett samhälle.
Dels har dessa ämnen ett starkt egenvärde. Det handlar om vilken grundsyn vi har på vilket samhälle vi vill ha och på vad det innebär att vara människa. För ett samhälle där kultur och kreativitet är en fundamental del går det inte att skära bort väsentliga grundstenar, så som praktisk-estetiska ämnen i skolan, utan konsekvenser, både för samhället och individen.

För de som såg Eurovision Song Contest igår var det uppenbart hur starkt svensk musik och kultur står sig - otaliga nummer hade någon slags svensk inblandning. Svensk musikexport är starkare än någonsin. Det svenska modeundret blomstrar. Svensk design är eftertraktad i världen. Allt detta har inte uppstått av en slump, utan är ett resultat av att vi som samhälle förstått att värdera kreativitet och praktiska färdigheter, från tidig ålder.
Vi vet att de estetiska och praktiska ämnena gör att barn lättare tar till sig av annan undervisning. Att ta bort dem för att effektivisera skolan, är därför bara att skjuta sig själv i foten. Musikundervisning gynnar exempelvis både den språkliga och den matematiska utvecklingen. Ämnena lär också barnen problemlösning, att finna nya lösningar när det inte går som man tänkt.
Men inte minst är det viktigt att alla barn ska få chansen att utforska sina intressen och talanger. Det är min fulla övertygelse att barn som hittar ämnen de tycker om eller är bra på, trivs bättre i skolan. Det är också min fulla övertygelse att ett samhälle där barnen trivs och tror på sin förmåga, är ett bättre samhälle.
Samtidigt vet vi att de barn som växer upp i hem och på platser där det är långt till närmsta bio eller konsertlokal, är de som drabbas hårdast när dessa ämnen tas bort från schemat. Att den tidigare alliansregeringen tog bort de estetiska ämnena från gymnasiet var därför ett svek mot alla de barn som står långt från kulturen idag. Att debatten nu förskjutits till att handla om att även ta bort dessa ämnen från de yngre barnen gör mig både arg och ledsen.
För mig som miljöpartist och kulturminister är det självklart att barn i hela landet ska få chansen att vara kreativa och uppleva kultur. Jag kommer alltid stå upp för barns rätt att spela, sjunga och förstå att de har förmågan att vara kreativa.

#merkulturtillfler

0 Kommentarer

Solur

23/4/2020

0 Kommentarer

 
När det gäller amfiteaterns placering är det viktigt att studera solens rörelse. Då kommer det gamla soluret väl till pass!
Bild
Bild
Bild
Bild
0 Kommentarer

Ämnesövergripande

31/3/2020

6 Kommentarer

 
9C har skrivit krönikor som därefter kompletterats med bilder som ska förstärka/förtydliga krönikans innehåll. Finns ett rum för uppgiften i Google Classroom som gärna delas med intresserade.

OBS! Texten till bilderna nedan är små delar av hela krönikor eller motiveringar.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
6 Kommentarer

KU-dag

10/3/2020

0 Kommentarer

 
Amfiteater på G!
0 Kommentarer

Amfiteater

26/2/2020

0 Kommentarer

 
Bild
Tillämpad matematik för få ut så mycket som möjligt av befintligt virke. Ritningen korrigerades efter praktisk prövning! 
0 Kommentarer

Amfiteater

26/2/2020

0 Kommentarer

 
Planläggning och skissande på hur amfiteatern ska se ut pågår för fullt. Finansiering och klartecken från fastighetschef återstår.
Bild
Bild
Bild
Bild
0 Kommentarer

Samlevnadsdag

30/1/2020

 
Nu har niorna startat upp samlevnadsdagarna, en heldag för varje klass. Sex och samlevnad är ju ett större kunskapsområde och lämpar sig väl för ämnesövergripande undervisning. Så här skriver Skolverket:  Begrepp som sexualitet, relationer, kön, jämställdhet och normer finns i flera av kurs- och ämnesplanerna. Det innebär att ansvaret för kunskapsområdet vilar på flera lärare och ska tas upp inom många kurser och ämnen. Skolverkets modul.

Jag har i mina klasser i bildundervisningen diskuterat Bianca Ingrossos reklamfilmer för eget sminkmärke som blev fällda av Reklamombudsmannen. 
Reklamombudsmannen anser att CAIAs reklam för läppstift är könsdiskriminerande och fäller därför reklamfilmen med motiveringen:

"Opinionsnämnden konstaterar att reklamfilmen visar fyra kvinnor i olika scener. Nämnden finner att kvinnorna framställs som sexobjekt, bland annat genom scenen där en kvinna häller mjölk så att det rinner längs med hennes mun, hals och ner på bröstkorgen, och scenen där en kvinna tittar in i kameran samtidigt som hon slick­ar på en godisklubba. Intrycket av kvinnorna som sexobjekt förstärks av att den manliga sångaren under sekven­s­erna upprepat sjunger texten ”Give me that”. Framställningen av kvinnorna saknar kopp­ling till de sminkprodukter som marknadsförs. Reklamen framställer därför kvinnorna som sexobjekt på ett sätt som är nedvärd­er­ande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande och strider därmed mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler."

​Reklamfilmen borttagen från YouTube.

Tematiskt - Ämnesövergripande

28/11/2019

0 Kommentarer

 
En film från Skolverkets modul om hållbar utveckling. Källebergsskolan i Eslöv arbetar ämnesövergripande med fyra teman på hållbar utveckling (två per termin) varje läsår. Två exempel på underrubriker till hållbar utveckling var "valet" och "staden".
0 Kommentarer

Inspiration

19/11/2019

0 Kommentarer

 
Ämnesövergripande tips från Svedala kommun: "Ett sätt är att presentera makrohändelser genom mikrovärlden, dvs utgå ifrån enstaka människoöden för att skildra en epok. Att dessutom använda litteratur, film, bilder och musik ökar möjligheten till meningsskapande enligt den multimodala teoribildningen."   Länk
0 Kommentarer

Hållbar Utveckling

12/11/2019

0 Kommentarer

 
Italien ligger i framkant när undervisning om "Hållbar utveckling" och klimatlära blir obligatoriskt i grundskolan. 
Bild
Bild: Olof Juntorp
0 Kommentarer

Estetträff 2

30/10/2019

0 Kommentarer

 
Närvarande: Peter, Claes, Mikael, Ingrid, Jakob och Jonas

​Igår eftermiddag träffades estetlärarna för en diskussion om hur det fortsatta samarbetet skulle kunna utformas. Det här diskuterades:


  • Årshjulen för klasserna i AL2. Möjligheter för oss att samarbeta med teoretiska ämnen. Lärare i Matematik har under dagen efterfrågat ett samarbete när det gäller tillämpning av ämnet. Intressant!

  • Inläst till idag var del 6, Kreativitet för hållbar utveckling, i Skolverkets modul: Hållbar utveckling.Vi var överens om att "Hållbar utveckling" är ett viktigt och större kunskapsområde där vi kan jobba tillsammans. Steg 1 är att titta på hur vi möter kunskapsområdet i våra egna ämnen. Till nästa gång ska jag undersöka om det finns goda exempel på hur andra skolor gått tillväga.
​
  • Vi gick igenom punkterna från förra mötet med fokus på det gemensamma projektet "amfiteatern" med följande tänkta användningsområden: teater, musikuppträdande, utelektion, redovisning, "speakers corner", Performance Art (nytt centralt innehåll i bild 2020), teckna av tex människor eller stilleben, sitta på läktaren vid raster i väntan på lektioner m.m. Design, mått och placering diskuterades. Vi räknar med att göra jobbet själva med start torsdag nästa vecka. Förhoppningsvis står teatern färdig redan i vår! (Viss finansieringsproblematik återstår, men vi är inte oroliga!)
Bild
0 Kommentarer

Lärmodul

29/10/2019

 
På Skolverkets hemsida finns det en ämnesövergripande lärmodul med rubriken "Hållbar utveckling". Kanske något för oss, då tänker jag särskilt på en del i modulen som heter "Kreativitet för hållbar utveckling".
Bild

Mejl

18/10/2019

0 Kommentarer

 
Bild
0 Kommentarer

Inspiration

27/9/2019

0 Kommentarer

 
Tack Jonas och Mikael!
0 Kommentarer

Estetträff 1

27/9/2019

0 Kommentarer

 
Kort sammanfattning av dagens estetlärarträff på Annexet:
Närvarande: Peter, Claes, Jonas, Mikael, Ingrid, Frida, Jakob och Kristoffer.

Allmän diskussion om vikten av de estetiska ämnena och om hur vi kan stärka ämnenas ställning rent allmänt och på vår skola i synnerhet. Kort reflektion kring artikel och skolverkets lärmodul: ”hållbar utveckling” med inriktning på kreativitet.

Därefter tittade vi på de centrala innehållen i våra ämnen för att identifiera gemensamma beröringspunkter. Idag fokuserade vi på ”ämnesövergripande arbete” (enbart i de estetiska ämnena). Efter ”brainstorming” värktes följande förslag på möjliga samarbetsområden fram:​
  • Slöjd och teknik, ritningslära
  • Film: Musik – Bild
  • Miljö – Hållbar utveckling
  • Ny skola. Elever jobbar fram förslag med utgångspunkt från olika ämnen.
  • Internet, etik, faror m.m.
  • Epoker – samordna stil-, konst-, arkitektur-, och designhistoria
  • Utnyttja Annexhusen – mervärde – happening
  • Installation – samtidskonst – skulptur
  • Amfiteater på Annexgårdens sluttning – uteundervisning
  • Filmredigering, Google filmmaker PRO video – YouTube, Annexet egen kanal
Bild
0 Kommentarer

Etik

16/9/2019

0 Kommentarer

 
Etik är ett större kunskapsområde som återfinns i flera ämnens centrala innehåll.
Bild
0 Kommentarer

Årshjul

22/8/2019

0 Kommentarer

 
Bild
Klicka här när du vill redigera.
0 Kommentarer

Stora konferensrummet

25/6/2019

0 Kommentarer

 
Nu är "whiteboarden" på plats i stora konferensrummet. AL 2 har sina arbetslagsmöten här och på tavlan kommer tankar och planeringar som rör det ämnesövergripande arbetet i AL 2 att visualiseras. Eftersom rummet används i andra sammanhang önskade rektor att det inte skulle vara synligt för alla, därav låset. Tack vaktmästare Carlström! Nu kan du gå på semester med gott samvete!
Bild
Bild
0 Kommentarer

Arbetslagsmöte

25/6/2019

0 Kommentarer

 
Då är klassrummet förberett för arbetslagsmöte. Kan eleverna sitta vid de här bänkarna på dessa stolar kan väl vi, eller?
Bild
0 Kommentarer

Debatt

5/6/2019

0 Kommentarer

 
Dansk hjärnforskare: "Man behöver gripa för att begripa" 
0 Kommentarer

Bild - Svenska

5/6/2019

 
Eleverna på Stenbocken har gjort sagor med utgångspunkt från bilder. De målade sina berättelser först, därefter skrev de sina texter. Här visas några av deras arbeten.

Patrik Finn

1/6/2019

0 Kommentarer

 
En debattartikel i GP skriver Patrik Finn om psykisk ohälsa bland unga och tycker att: "​Skolan måste bli en mänskligare plats. En plats där du kan utnyttja och utveckla din inbyggda nyfikenhet och kreativitet och en plats där du får hjälp och stöd i att ställa de stora frågorna inför livet."
0 Kommentarer
<<Föregående
Framåt>>

    Kategorier

    Alla
    Amfiteater
    Anne Bamford
    Arbetslag
    Artiklar Tips
    Brainstorming
    Citat
    Debatt
    Eleven Gallery
    Estetiska ämnen
    Filmer
    Hållbar Utveckling
    Matematik
    Skolverket
    Stenbocken
    Styrdokument
    Teman
    Ämnesövergripande

    RSS-flöde