Stenbocksskolan Bild
  • Startsida
    • Inlämningar
    • Peters schema
    • Claes schema
    • Ämnesspecifika begrepp
    • Upphovsrätt >
      • Datainspektionen
      • Creative Commons – Hur fungerar det?
      • Upphovsrättsguide för lärare – Bild
      • Upphovsrättsguide för lärare – film
      • Upphovsrättsguide för lärare – Internet
    • Fria bilder
  • Bloggen
  • Läroplan
    • Varför?
    • Bildämnets syfte
    • Centralt innehåll
    • Betygskriterier
    • Bedömning
    • Utvecklingsmöjligheter
    • Läroplan grundsärskolan
  • 11 G
  • Uppgifter
    • Årskurs 7 >
      • Bildmapp
      • Pixlr E - Chromebook
      • Färglära >
        • Gråskalan
        • Färgcirkel >
          • NCS – Ett färgsystem
        • Färgtriangel
        • Motsatsfärg
        • Tillämpning: Kamouflageuppgift Höstlöv
      • Teckning >
        • Teckna gråskalan
        • Teckna ansikte
        • Teckna med höger hjärnhalva
        • Människan proportioner
      • Street Art 1
      • Street Art Digital 2
      • Serie
      • Valaffisch
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Photofiltre - PC
    • Årskurs 8 >
      • Tvåpunktsperspektiv - Framtidshus
      • Digitalt bokomslag
      • Reklam
      • Återanvändning – Collage
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Valaffisch
    • Årskurs 9 >
      • Skivomslag
      • Bildanalys
      • Parafras
      • Layout-arbete
      • Filmen om mig
      • Träduppgift
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Valaffisch
    • Extrauppgifter
    • Stenbocken >
      • Gråskalan
      • Färgcirkel
      • Form
      • Collage
    • Elevens val
  • Peters bildskola
    • Texter
    • Teckning >
      • Teckna ansikte
      • Teckna gråskala
      • Teckna med höger hjärnhalva
    • Färglära >
      • Färgcirkel
      • Gråskala
    • Perspektiv
    • Pixlr
    • Photofiltre >
      • Instruktionsfilmer
      • Manual
    • Systemkamera
  • Elevexempel
    • Tecknarskolan Åk 7 >
      • 2016
    • Star Digital Åk 7 >
      • 2019
    • Serie Åk 7 >
      • 2017
    • Bildmapp Åk 7 >
      • 2018
    • Bildmapp Hållbar Utveckling Åk 7 >
      • 2020
    • Street Art Åk 7 >
      • 2016 >
        • Bedömning
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Reklam Åk 8 >
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
    • Digitala Bokomslag Åk 8 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
      • Kvalitet
    • Hus Tvåpunktsperspektiv Åk 8 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
      • 2022
    • Valaffischer Åk 8 >
      • 2014
    • Collage Åk 8 >
      • 2016 Hantverksmässigt
      • 2017 Hantverksmässigt
      • 2018 Hantverksmässigt
      • 2019 Hantverksmässigt
      • 2020 Digitalt
    • Skivomslag Åk 9 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Layout-arbete Åk 9 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2019
    • Digital parafras Åk 9 >
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
    • Träd-Slutuppgift Åk 9 >
      • 2016
      • 2017
      • 2019
    • Återanvändning Åk 9 >
      • 2014
      • 2016
    • Filmen om mig Åk 9 >
      • 2015
      • 2016
    • Bildanalys Åk 9 >
      • 2017
    • Krönikebild Åk 9 >
      • 2020
    • Stenbocken
  • Övrigt
    • Förstelärarbloggen
    • Läslyftet
    • BFL
    • Projekt/Teman >
      • Land Art, åk 7, 2014
      • Åk 7 Fototävling vt-2014
      • Comeniusprojekt 2010-2012
    • Konst >
      • Samtidskonst
      • Peter Waldenström Konstnär >
        • Recension
        • Skulptur
        • I biologilärarnas materielrum

Objektiv - Subjektiv

24/4/2018

5 Comments

 
Texten till höger, som är hämtad från Skolverkets lärportal, beskriver en miljö ur både ett objektivt och ett subjektivt perspektiv. Vi går igenom texten tillsammans och tydliggör skillnaden.

Eleverna får därefter göra en enkel analys av en bild som är tagen i Indien och skriver en uttext med en objektiv och en subjektiv beskrivning. Texten skrivs i kommentarsfältet under bilden.
Bild
Bild
Foto: Peter Waldenström ©
5 Comments
7D
24/4/2018 14:02:08

Objektiv: Vi ser en svart och vit bild. Det finns ett skjul på bilden, på skjulet står det PEPSI. Omgivningen är ganska smutsig och det finns skräp längst gatorna. Vi ser också undernärda människor. Vi ser också en stolpe, några hinkar, en tunna, en stol och prislappar som hänger ner från plåttaket.

Subjektiv: De hade varit finare med mer färg och om det hade varit renare. Vi tror att de är en livsmedelsaffär. Vi önskar att alla människor skulle kunna få tillräckligt med mat och att de skulle kunna ha ett stabilt liv. Vi tror att de är ett fattigt land och att killen som böjer sig ner är som en betjänt till dom som äger stället. Det är ett väldigt varmt land.

Reply
7D
24/4/2018 14:03:25

Objektiv: Det är mycket skräp på bilden och det finns ett pepsi-märke på bilden. Det finns mycket hinkar också. Det är 3 människor på bilden och det är ett trasigt hus.

Subjektiv: Det ser sunkigt ut och fattigt för att ligger mycket skräp på gatorna, trasiga hus och människorna har inte så mycket kläder på sig.

Reply
7D
24/4/2018 14:10:52

Objektiv: Vi ser 3 människor som står utanför ett hus med texten Pepsi på. En av människorna är väldigt smal och mager. Det är väldigt stökigt, massa folk som slängt skräp på vägen. Vägen är sönder. Det finns en tunna utanför byggnaden son någon har ritat en människa på.

Subjektiv: Det hade varit finare om dom hade röjt upp och vägen var lagad. Man hade inte blivit lika sorgsen om personen till höger hade fått mer näring/mat. Bilden skulle varit finare om dom hade skrivit Coca-Cola istället för Pepsi för Coca-Cola är mycket godare. Nocco hade funkat att ha istället också!!

Reply
7D
24/4/2018 14:15:50

Objektiv: Man kan se massa skit som ligger på gatorna. Två män som är utanför en Pepsi affär. Ena mannen är väldigt mager. Bilden är svart vit och det hänger lappar ner från ett tak. Det ser ut som ingen bryr sig om vad som ligger på marken. Butiken ser trasig ut.

Subjektiv: Mannen letar efter mat för att överleva. Dom slänger skräpet på marken för dom inte orkar bry sig. Det är varmt ute och maten har säkert tagit slut och pengarna med. Dom har nog en tuff period nu och andra ägnar sin tid till att leta mat medans andra vill vara i skuggan. Alla har igen ork till att laga saker så dom bara lägger det utanför dörren.

Reply
7D
24/4/2018 14:17:42

Objektiv : Jag ser en svältande människa som håller i en hink och jag ser två Pepsi märken. Bilden är svartvit. Jag ser två stycken andra människor, ett plåttak och en byggnad. Det ser smutsigt ut. Det hänger ner små prislappar från plåttaket.

Subjektiv : Jag tror att den magra människan målar hinkar, och dom andra två människorna ser ut att titta på vad som finns i affären. Det är en affär och det är en cykel av något slag som åker förbi.

Reply



Leave a Reply.

    Bild

    Peter Waldenström

    Konstnär och  bildlärare på Stenbocksskolan (7-9) i Ulricehamn. På skolan jobbar även Claes Engström som bildlärare.

    ​Bloggen tar upp ALLT (nästan) som har med bild att göra. 

    Ni elever är välkomna att dela med er av "bildupplevelser" och det ni skapar på er fritid. Skicka in via startsida/inlämningar eller e-mail.

    Kategorier

    All
    Afrika
    Akvarell
    Ämnesövergripande
    Animerad Film
    Annexet
    Arkitektur
    BFL
    Bildanalys
    Bildnöt
    Collage
    Design
    Digitalt
    Elevarbeten
    Eleven Gallery
    Elevens Val
    Färglära
    Film
    Foto
    Hållbar Utveckling
    Inspiration
    Internet
    Konsthantverk
    Konsthistoria
    Land Art
    Läslyftet
    Lokala Konstnärer
    Minnesmonument
    Mode
    Origami
    Övrigt
    Övrigt
    Parafras
    Reklam
    Samtidskonst
    Satir
    Skulptur
    Stenbocken
    Street Art
    Teckning
    Textil
    TV
    Ulricehamn Utställningar
    Utvärdering
    Värdegrund
    Veckans Bild

    Bild
    Bild
    Bild

    RSS Feed