Stenbocksskolan Bild
  • Startsida
    • Inlämningar
    • Peters schema
    • Claes schema
    • Ämnesspecifika begrepp
    • Upphovsrätt >
      • Upphovsrättsguide för lärare – film
      • Datainspektionen
      • Creative Commons – Hur fungerar det?
      • Upphovsrättsguide för lärare – Bild
      • Upphovsrättsguide för lärare – Internet
    • Fria bilder
  • Bloggen
  • Läroplan
    • Varför?
    • Bildämnets syfte
    • Centralt innehåll
    • Betygskriterier
    • Bedömning
    • Utvecklingsmöjligheter
    • Läroplan grundsärskolan
  • 11 G
  • Uppgifter
    • Årskurs 7 >
      • Bildmapp
      • Pixlr E - Chromebook
      • Färglära >
        • Gråskalan
        • Färgcirkel >
          • NCS – Ett färgsystem
        • Färgtriangel
        • Motsatsfärg
        • Tillämpning: Kamouflageuppgift Höstlöv
      • Teckning >
        • Teckna gråskalan
        • Teckna ansikte
        • Teckna med höger hjärnhalva
        • Människan proportioner
      • Street Art 1
      • Street Art Digital 2
      • Serie
      • Valaffisch
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Photofiltre - PC
    • Årskurs 8 >
      • Tvåpunktsperspektiv - Framtidshus
      • Digitalt bokomslag
      • Reklam
      • Återanvändning – Collage
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Valaffisch
    • Årskurs 9 >
      • Skivomslag
      • Bildanalys
      • Parafras
      • Layout-arbete
      • Filmen om mig
      • Träduppgift
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Valaffisch
    • Extrauppgifter
    • Stenbocken >
      • Gråskalan
      • Färgcirkel
      • Form
      • Collage
    • Elevens val
  • Peters bildskola
    • Texter
    • Teckning >
      • Teckna ansikte
      • Teckna gråskala
      • Teckna med höger hjärnhalva
    • Färglära >
      • Färgcirkel
      • Gråskala
    • Perspektiv
    • Pixlr
    • Photofiltre >
      • Instruktionsfilmer
      • Manual
    • Systemkamera
  • Elevexempel
    • Tecknarskolan Åk 7 >
      • 2016
    • Star Digital Åk 7 >
      • 2019
    • Serie Åk 7 >
      • 2017
    • Bildmapp Åk 7 >
      • 2018
    • Bildmapp Hållbar Utveckling Åk 7 >
      • 2020
    • Street Art Åk 7 >
      • 2016 >
        • Bedömning
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Reklam Åk 8 >
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
    • Digitala Bokomslag Åk 8 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
      • Kvalitet
    • Hus Tvåpunktsperspektiv Åk 8 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
      • 2022
    • Valaffischer Åk 8 >
      • 2014
    • Collage Åk 8 >
      • 2016 Hantverksmässigt
      • 2017 Hantverksmässigt
      • 2018 Hantverksmässigt
      • 2019 Hantverksmässigt
      • 2020 Digitalt
    • Skivomslag Åk 9 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Layout-arbete Åk 9 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2019
    • Digital parafras Åk 9 >
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
    • Träd-Slutuppgift Åk 9 >
      • 2016
      • 2017
      • 2019
    • Återanvändning Åk 9 >
      • 2014
      • 2016
    • Filmen om mig Åk 9 >
      • 2015
      • 2016
    • Bildanalys Åk 9 >
      • 2017
    • Krönikebild Åk 9 >
      • 2020
    • Stenbocken
  • Övrigt
    • Förstelärarbloggen
    • Läslyftet
    • BFL
    • Projekt/Teman >
      • Land Art, åk 7, 2014
      • Åk 7 Fototävling vt-2014
      • Comeniusprojekt 2010-2012
    • Konst >
      • Samtidskonst
      • Peter Waldenström Konstnär >
        • Recension
        • Skulptur
        • I biologilärarnas materielrum

The Square - rutan

23/2/2018

4 Comments

 
Ruben Östlund är filmregissör och aktuell med den nya filmen "The Square". Filmen har blivit en succé och vunnit flera priser på filmfestivaler över hela världen. Filmen blev även nominerad som Sveriges bidrag till Oscarsgalan. 

​Ruben har flera strängar på sin lyra och tillsammans med filmproducenten Kalle Boman ligger han bakom konstprojektet "Rutan" som också inspirerat till filmen. Rutan är en vitmarkerad kvadrat placerad i det offentliga rummet – en plats där gemensamma rättigheter och skyldigheter råder.

​Till rutan kan vi gå om vi behöver hjälp, när någon står i den är det vårt ansvar att söka kontakt och försöka hjälpa till. I rutan kan vi lämna ifrån oss våra ägodelar, i den får vi inte stjäla. Rutan på bilden, som är den första, finns i Värnamo. Kanske något för oss på Stenbocksskolan?

Uppgift: Skriv ett kort argumenterande debattinlägg, för eller emot, ett införande av rutan på Stenbocksskolan. Debattinlägget ska införas i bloggen och den tänkta målgruppen är bloggens läsare, i huvudsak högstadieelever.

Bild
Foto: Med tillstånd av Ruben Östlund
4 Comments
8A2
27/2/2018 12:36:21

Trygghet på Stenbocksskolan!

Vi tycker att ”rutan” är bra för att där kan man uttrycka sina känslor och man får vara den man är även fast man inte vill vara det i vanliga fall. Där kan man prata om sina problem och få hjälp av andra människor som man kanske inte skulle prata med annars. Men man kan även få lära känna nya människor och skaffa nya vänner med hjälp av rutan.

Om alla engagerar sig så kan det skapa en gemenskap och få alla att känna sig tryggare. Fler personer kanske blir öppnare om vad de egentligen känner och tycker.

Detta är bra för att det just nu inte är så många på skolan som hjälper andra människor som man inte känner.

Reply
8A1
27/2/2018 14:20:24

Nej till ”rutan”!

Det kostar onödiga pengar för skolan att göra rutan dessutom ska vi inte ha rutan för att materialet gör att den troligen inte kommer att tillverkas miljövänligt.

Ingen kommer använda rutan som den är avsedd att användas. Folk kommer se den som ett skämt. När väl nån kliver in i rutan är det endast lärare som kommer fram och andra elever kommer bara se eleven som sårbar och då kommer de börja reta den personen. Detta kan leda till depression för att personen blir retad så mycket.

Så vi tycker inte att förslaget med en ruta var bra.

Reply
8A1
28/2/2018 10:08:44

Vi tror inte på ”rutan”?

Vi är emot rutan för att det aldrig kommer att funka. Rutan kommer att få en motsatt effekt för att folk kommer börja bryta mot reglerna, bråka och göra andra saker i den. Det kommer inte att ändra något, för att en ruta på marken ändrar inte folks attityd och beteende.

En stor del av rutan är att man ska kunna lägga värdesaker där utan att de blir snodda, men det kommer inte fungera. Det är bättre att bara lägga sina saker i skåpet eller inte ta med saker alls.

Reply
8A4
28/2/2018 10:09:58

”Rutan” för samman människor!

Vi är för rutan i skolan och stödjer gärna förslaget. Det är bra för dem som inte vet hur man kan få hjälp på annat sätt. Om man är utanför i sin klass och har svårt att få kompisar, för att man är blyg eller på annat sätt har svårt att prata med människor. Då kan man gå till rutan och träffa andra som har svårt med den sociala biten.

Vi tycker att rutan ska vara i pelarhallen. Det är i pelarhallen som flest av skolans elever passerar varje dag. Rutan borde vara vid ett av borden så att man kan sätta sig där och prata med andra som är där. Rutan kan bli som en mötesplats för alla elever. Man behöver inte vara mobbad eller utanför för att få sätta sig där. Det räcker att man vill träffa nya vänner och få en roligare rast. Om rutan inte finns skulle många av skolans elever aldrig hitta nya kompisar utanför klassen och kanske inte vågar gå fram och prata med andra helt främmande människor utan att de tycker att personen är helt knäpp.

Det är billigt att göra rutan, det enda du behöver är lite färg och en pensel. Skolan har ju målat förut, till exempel entrén som målades röd förra året. Färg är lätt att ta bort också eftersom det finns så många färgborttagningsmedel om rutan inte uppfyller sitt syfte. Men det tror vi inte skulle behövas.

Visst vill du träffa nya kompisar?

Reply



Leave a Reply.

    Bild

    Peter Waldenström

    Konstnär och  bildlärare på Stenbocksskolan (7-9) i Ulricehamn. På skolan jobbar även Claes Engström som bildlärare.

    ​Bloggen tar upp ALLT (nästan) som har med bild att göra. 

    Ni elever är välkomna att dela med er av "bildupplevelser" och det ni skapar på er fritid. Skicka in via startsida/inlämningar eller e-mail.

    Kategorier

    Alla
    Afrika
    Akvarell
    Ämnesövergripande
    Animerad Film
    Annexet
    Arkitektur
    BFL
    Bildanalys
    Bildnöt
    Collage
    Design
    Digitalt
    Elevarbeten
    Eleven Gallery
    Elevens Val
    Färglära
    Film
    Foto
    Hållbar Utveckling
    Inspiration
    Internet
    Konsthantverk
    Konsthistoria
    Land Art
    Läslyftet
    Lokala Konstnärer
    Minnesmonument
    Mode
    Origami
    Övrigt
    Parafras
    Reklam
    Samtidskonst
    Satir
    Skulptur
    Stenbocken
    Street Art
    Teckning
    Textil
    TV
    Ulricehamn Utställningar
    Utvärdering
    Värdegrund
    Veckans Bild

    Bild
    Bild
    Bild

    RSS-flöde