Stenbocksskolan Bild
  • Startsida
    • Inlämningar
    • Peters schema
    • Claes schema
    • Ämnesspecifika begrepp
    • Upphovsrätt >
      • Datainspektionen
      • Creative Commons – Hur fungerar det?
      • Upphovsrättsguide för lärare – Bild
      • Upphovsrättsguide för lärare – film
      • Upphovsrättsguide för lärare – Internet
    • Fria bilder
  • Bloggen
  • Läroplan
    • Varför?
    • Bildämnets syfte
    • Centralt innehåll
    • Betygskriterier
    • Bedömning
    • Utvecklingsmöjligheter
    • Läroplan grundsärskolan
  • 11 G
  • Uppgifter
    • Årskurs 7 >
      • Bildmapp
      • Pixlr E - Chromebook
      • Färglära >
        • Gråskalan
        • Färgcirkel >
          • NCS – Ett färgsystem
        • Färgtriangel
        • Motsatsfärg
        • Tillämpning: Kamouflageuppgift Höstlöv
      • Teckning >
        • Teckna gråskalan
        • Teckna ansikte
        • Teckna med höger hjärnhalva
        • Människan proportioner
      • Street Art 1
      • Street Art Digital 2
      • Serie
      • Valaffisch
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Photofiltre - PC
    • Årskurs 8 >
      • Tvåpunktsperspektiv - Framtidshus
      • Digitalt bokomslag
      • Reklam
      • Återanvändning – Collage
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Valaffisch
    • Årskurs 9 >
      • Skivomslag
      • Bildanalys
      • Parafras
      • Layout-arbete
      • Filmen om mig
      • Träduppgift
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Valaffisch
    • Extrauppgifter
    • Stenbocken >
      • Gråskalan
      • Färgcirkel
      • Form
      • Collage
    • Elevens val
  • Peters bildskola
    • Texter
    • Teckning >
      • Teckna ansikte
      • Teckna gråskala
      • Teckna med höger hjärnhalva
    • Färglära >
      • Färgcirkel
      • Gråskala
    • Perspektiv
    • Pixlr
    • Photofiltre >
      • Instruktionsfilmer
      • Manual
    • Systemkamera
  • Elevexempel
    • Tecknarskolan Åk 7 >
      • 2016
    • Star Digital Åk 7 >
      • 2019
    • Serie Åk 7 >
      • 2017
    • Bildmapp Åk 7 >
      • 2018
    • Bildmapp Hållbar Utveckling Åk 7 >
      • 2020
    • Street Art Åk 7 >
      • 2016 >
        • Bedömning
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Reklam Åk 8 >
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
    • Digitala Bokomslag Åk 8 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
      • Kvalitet
    • Hus Tvåpunktsperspektiv Åk 8 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
      • 2022
    • Valaffischer Åk 8 >
      • 2014
    • Collage Åk 8 >
      • 2016 Hantverksmässigt
      • 2017 Hantverksmässigt
      • 2018 Hantverksmässigt
      • 2019 Hantverksmässigt
      • 2020 Digitalt
    • Skivomslag Åk 9 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Layout-arbete Åk 9 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2019
    • Digital parafras Åk 9 >
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
    • Träd-Slutuppgift Åk 9 >
      • 2016
      • 2017
      • 2019
    • Återanvändning Åk 9 >
      • 2014
      • 2016
    • Filmen om mig Åk 9 >
      • 2015
      • 2016
    • Bildanalys Åk 9 >
      • 2017
    • Krönikebild Åk 9 >
      • 2020
    • Stenbocken
  • Övrigt
    • Förstelärarbloggen
    • Läslyftet
    • BFL
    • Projekt/Teman >
      • Land Art, åk 7, 2014
      • Åk 7 Fototävling vt-2014
      • Comeniusprojekt 2010-2012
    • Konst >
      • Samtidskonst
      • Peter Waldenström Konstnär >
        • Recension
        • Skulptur
        • I biologilärarnas materielrum

SM-Art

9/6/2017

 
Bild
Bild
Sameer Shahzad går på Tingsholmsgymnasiet och har snart vernissage på Sven-Bertils galleri SM-Art nere på Storgatan. Så här skriver bildläraren på Tingsholm, Ulrik Vinje, om Sameers konstnärskap:


-Talang drivkraft koncentrationsförmåga och ett bildtänkande kring innehåll, komposition och bildspråk. Sameer gör verkligen bilder som talar och vi är många som anser att denna röst inte får tystas.

I Afghanistan finns stora grupper som inte accepterar bilder eller de som skapar dem. En konstnärs röst tystas. Samtidigt finns det en majoritet som lider under detta förtryck. Att göra bilder som kan uppfattas som kritik och som visar de grymheter som begås gör att man får ögonen på sig. Sameer flydde till Sverige pga. detta och är nu en viktig röst för så många i samma situation, någon som berättar om deras verklighet och som gör historiska dokument genom sin konst. Man kan läsa om det som sker och se på nyheter, men hur mycket orkar vi ta till oss den vägen, går det att förstå? Sameers konst och den symbolvärld och berättelse som finns där går inte att glömma utan är något som blir nära och verkligt.

Pablo Picasso gjorde på samma sätt sitt verk Guernica som visar hur oskyldiga dör när Staden Guernica terror-bombades 1937 under spanska inbördeskriget, en bild som etsat sig fast hos alla som sett den och som fortfarande talar för alla de som dog då och de som lever i krigets fasor idag – men även till oss som råkar leva i Sverige.

Sameers bilder handlar om de liknande och om möjligt ännu värre grymheter som sker mot hans eget folk. Ett återkommande motiv är den utsatta men samtidigt stolta och starka kvinnan som Sameer menar är de som idag bär upp Afghanistan och som står för något verkligt gott. Sameer vill att kvinnor världen över ska slippa ut ur det fängelse som hederskultur skapat i form av klädsel och inskränkta mänskliga rättigheter – framförallt i byarna på landsbygden och det som kan hända om man bryter mot detta. Bilderna är en sanning om här och nu men blir samtidigt ett tidsdokument om det som faktiskt hände. Att någon berättar är oerhört viktigt och det som sker nu måste få något spår som sträcker sig in i framtiden - de som står för grymhet och orättvisa ska inte komma undan med att allt blir bortglömt. I Afghanistan är det IS men också en i mångas ögon odemokratiskt tillsatt regering som favoriserar vissa folkgrupper och gör livet svårt för andra. Demokratin känns ibland ouppnåelig och om inte yttrandefrihet finns måste det ske i exil. Att tysta Sameer skulle vara att släcka en del av hoppet för många.

Vissa motiv är självupplevda händelser som etsat sig in i minnet, andra bilder är visioner och inre bilder som handlar om det Sameer känner och tänker, liknande drömbilder och ett sätt att bearbeta den verklighet som hela tiden gör sig påmind. Det är viktig att behandla de minnen vi bär på och försöka förstå även det svåra och ödesmättade för att hantera de känslor som uppstår. Men bilderna i sig har en kraft som också kan förändra i det långa loppet.

Afganistan är ett land med många problem men Sameer ser att vissa av dessa problem även finns i Sverige och Europa. Sameers recept mot droger, kriminalitet och extremism är idrott och konst i kombination – något som enligt honom skulle förebygga och stoppa dessa problem.

Se utställningen, sprid budskapet om vikten av yttrandefrihet. Dessa bilder kan vara ett frö till en bättre värld. Stötta Sameer som drömmer om att en dag kunna göra bilder som handlar om något annat än krigets och terrorns fasor.




Comments are closed.
    Bild

    Peter Waldenström

    Konstnär och  bildlärare på Stenbocksskolan (7-9) i Ulricehamn. På skolan jobbar även Claes Engström som bildlärare.

    ​Bloggen tar upp ALLT (nästan) som har med bild att göra. 

    Ni elever är välkomna att dela med er av "bildupplevelser" och det ni skapar på er fritid. Skicka in via startsida/inlämningar eller e-mail.

    Kategorier

    All
    Afrika
    Akvarell
    Ämnesövergripande
    Animerad Film
    Annexet
    Arkitektur
    BFL
    Bildanalys
    Bildnöt
    Collage
    Design
    Digitalt
    Elevarbeten
    Eleven Gallery
    Elevens Val
    Färglära
    Film
    Foto
    Hållbar Utveckling
    Inspiration
    Internet
    Konsthantverk
    Konsthistoria
    Land Art
    Läslyftet
    Lokala Konstnärer
    Minnesmonument
    Mode
    Origami
    Övrigt
    Övrigt
    Parafras
    Reklam
    Samtidskonst
    Satir
    Skulptur
    Stenbocken
    Street Art
    Teckning
    Textil
    TV
    Ulricehamn Utställningar
    Utvärdering
    Värdegrund
    Veckans Bild

    Bild
    Bild
    Bild

    RSS Feed