Stenbocksskolan Bild
  • Startsida
    • Inlämningar
    • Peters schema
    • Claes schema
    • Ämnesspecifika begrepp
    • Upphovsrätt >
      • Datainspektionen
      • Creative Commons – Hur fungerar det?
      • Upphovsrättsguide för lärare – Bild
      • Upphovsrättsguide för lärare – film
      • Upphovsrättsguide för lärare – Internet
    • Fria bilder
  • Bloggen
  • Läroplan
    • Varför?
    • Bildämnets syfte
    • Centralt innehåll
    • Kunskapskrav >
      • Cirkelmatris
    • Bedömning
    • Utvecklingsmöjligheter
    • Läroplan grundsärskolan
  • 11 G
  • Uppgifter
    • Årskurs 7 >
      • Bildmapp
      • Pixlr - Chromebook
      • Färglära >
        • Gråskalan
        • Färgcirkel >
          • NCS – Ett färgsystem
        • Färgtriangel
        • Motsatsfärg
        • Tillämpning: Kamouflageuppgift Höstlöv
      • Teckning >
        • Teckna gråskalan
        • Teckna ansikte
        • Teckna med höger hjärnhalva
        • Människan proportioner
      • Street Art 1
      • Street Art Digital 2
      • Serie
      • Valaffisch
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Photofiltre - PC
    • Årskurs 8 >
      • Tvåpunktsperspektiv
      • Digitalt bokomslag
      • Reklam
      • Återanvändning – Collage
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Valaffisch
    • Årskurs 9 >
      • Skivomslag
      • Bildanalys
      • Parafras
      • Layout-arbete
      • Filmen om mig
      • Träduppgift
      • Återanvändning – Hemuppgift
      • Valaffisch
    • Extrauppgifter
    • Stenbocken >
      • Gråskalan
      • Färgcirkel
      • Form
      • Collage
    • Elevens val
  • Peters bildskola
    • Texter
    • Teckning >
      • Teckna ansikte
      • Teckna gråskala
      • Teckna med höger hjärnhalva
    • Färglära >
      • Färgcirkel
      • Gråskala
    • Perspektiv
    • Pixlr
    • Photofiltre >
      • Instruktionsfilmer
      • Manual
    • Systemkamera
  • Elevexempel
    • Tecknarskolan Åk 7 >
      • 2016
    • Star Digital Åk 7 >
      • 2019
    • Serie Åk 7 >
      • 2017
    • Bildmapp Åk 7 >
      • 2018
    • Bildmapp Hållbar Utveckling Åk 7 >
      • 2020
    • Street Art Åk 7 >
      • 2016 >
        • Bedömning
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Reklam Åk 8 >
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
    • Digitala Bokomslag Åk 8 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
      • Kvalitet
    • Hus Tvåpunktsperspektiv Åk 8 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
    • Valaffischer Åk 8 >
      • 2014
    • Collage Åk 8 >
      • 2016 Hantverksmässigt
      • 2017 Hantverksmässigt
      • 2018 Hantverksmässigt
      • 2019 Hantverksmässigt
      • 2020 Digitalt
    • Skivomslag Åk 9 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
    • Layout-arbete Åk 9 >
      • 2014
      • 2015
      • 2016
      • 2017
      • 2019
    • Digital parafras Åk 9 >
      • 2016
      • 2017
      • 2018
      • 2019
      • 2020
      • 2021
    • Träd-Slutuppgift Åk 9 >
      • 2016
      • 2017
      • 2019
    • Återanvändning Åk 9 >
      • 2014
      • 2016
    • Filmen om mig Åk 9 >
      • 2015
      • 2016
    • Bildanalys Åk 9 >
      • 2017
    • Krönikebild Åk 9 >
      • 2020
    • Stenbocken
  • Övrigt
    • Förstelärarbloggen
    • Läslyftet
    • BFL
    • Projekt/Teman >
      • Land Art, åk 7, 2014
      • Åk 7 Fototävling vt-2014
      • Comeniusprojekt 2010-2012
    • Konst >
      • Samtidskonst
      • Peter Waldenström Konstnär >
        • Recension
        • Skulptur
        • I biologilärarnas materielrum

Träduppgift - åk 9

31/5/2018

 
Niorna väljer konstriktning i slutuppgiften. Här är en elev som valde samtidskonst där text och ord blir centrala.
Bild
Det här är mitt träd. Ett träd med ord som kan vara väldigt laddade. Ord som kan få folk att få ångest, må dåligt eller bli stressade. Jag valde att göra mitt träd av ord för att det går hand i hand tycker jag. Ett träd har alltid en stam, som har många grenar som leder till fler grenar och ingen är den andra lik. Precis som med dessa ord. Det börjar med att någon har en fördom om någon annan, det leder till att någon säger ett fult ord som kan leda till att någon blir sårad. Samtidigt som ett träd har flera olika grenar så sitter alla ihop, precis som dessa orden. För av alla dessa ord kan du få en känsla. Alla får inte samma känsla av alla ord. Men många får.
Ordet normer ger mig många känslor. Många negativa känslor. Det ordet önskar jag inte fanns. Varför finns normer? Varför ska man se ut på ett visst sätt för att vara ”normen”. Ordet tjock är ofta ett negativt laddat ord. Varför? Varför ska det vara negativt att vara tjock? Att vara tjock är inget negativt, så länge det inte går ut över din hälsa. Samma med att vara smal, det är helt perfekt så länge det inte går ut över din hälsa.
Det värsta med trädet är att det inte behöver ta slut. Grenarna fortsätter att växa och det fortsätter komma nya grenar med ord som är negativa eller ord som inte ens borde vara negativa. Det finns oändligt många.
KRAV är ett ord jag skrev väldigt tidigt för att det är något som ställs av alla. Kraven ställs på föräldrar, lärare, elever, alla som har ett arbete, till och med på hundar. Att de ska kunna tricks och vinna tävlingar. Framförallt så har vi ungdomar stora krav på oss. Nästan alla andra ord kan man koppla till just KRAV. Lärare kräver att man ska göra uppgifter, sociala medier kräver att man ska vara ”goals” och ha ett perfekt flöde på instagram. Normerna kräver att man varken ska vara för tjock eller smal, du ska sminka dig, i alla fall som tjej för om du gör det som kille är du bög. Hur sjukt är inte det? Ett gäng skriker ”BÖG” efter någon kille som har smink på sig på bussen.
Varför jag skrev sporter kanske du undrar. Men det är många som tänker att ”om du inte går i en sport eller gymmar så är du lat. Du är en tråkig person som inte gör något extra på fritiden.” varför jag också skrev det är för att det är mycket snack om att exempelvis cheerleading inte är en riktig sport. ”går inte du i någon sport?” kan vara en jobbig fråga för vissa att svara på. Den egentliga anledningen kan vara att personens familj inte har råd.
Detta träd sträcker sig överallt. Tänk dig att du går i en skog som skulle sett ut såhär. Träden skulle vara fyllda med ord. Den skogen skulle aldrig ta slut känns det som. Detta är samhället vi lever i idag och det måste förändras. Vi kan inte leva med all den negativitet vi har idag.
Jag tycker det framgick tydligt att jag valt samtidskonst när man började läsa orden. Den konstriktningen valde jag snabbt att utgå ifrån med tanke på hur samhället är idag. Jag valde att skriva och bilda ett träd om vårt samhälle och hur det ser ut. Hur mycket negativitet som finns. Samhället har inte alltid sett ut såhär. Mycket har kommit med sociala medier tror jag för att det har blivit enklare att nå ut till folk. 


Kommentarerna är stängda.
    Bild

    Peter Waldenström

    Konstnär och  bildlärare på Stenbocksskolan (7-9) i Ulricehamn. På skolan jobbar även Claes Engström som bildlärare.

    ​Bloggen tar upp ALLT (nästan) som har med bild att göra. 

    Ni elever är välkomna att dela med er av "bildupplevelser" och det ni skapar på er fritid. Skicka in via startsida/inlämningar eller e-mail.

    Kategorier

    Alla
    Afrika
    Akvarell
    Animerad Film
    Annexet
    Arkitektur
    BFL
    Bildanalys
    Bildnöt
    Collage
    Design
    Digitalt
    Elevarbeten
    Eleven Gallery
    Elevens Val
    Film
    Foto
    Färglära
    Hållbar Utveckling
    Inspiration
    Internet
    Konsthantverk
    Konsthistoria
    Land Art
    Lokala Konstnärer
    Läslyftet
    Minnesmonument
    Mode
    Origami
    Parafras
    Reklam
    Samtidskonst
    Satir
    Skulptur
    Stenbocken
    Street Art
    Teckning
    Textil
    TV
    Ulricehamn Utställningar
    Utvärdering
    Veckans Bild
    Värdegrund
    Ämnesövergripande
    Övrigt
    Övrigt

    Bild
    Bild
    Bild

    RSS-flöde